Opaki Zmaj letjet će oko Mjeseca

Let oko Mjeseca SpaceX-ova Lunar Dragona već naredne godine!? Ukoliko sve prođe po planu, Lunarni Dragon krenuti će k Mjesecu do kraja naredne godine.

Umjetnički prikaz Dragona u Zemljinoj orbiti. © Ljubaznošću: SpaceX

Istraživanje svemira na način kako smo nekada bili naučeni, promijenila su se prije desetak godina. Ono što je bilo rezervirano za nacionalne svemirske agencije, pomalo birokratizirano planiranje, glomazne, inertne institucije i uvijek nedostatna financijska sredstva, pomalo odlazi u povijest. Na scenu svemirskih istraživanja stupile su mnogobrojne male i velike privatne tvrtke. Medijski najeksponiranija svakako je SpaceX Elona Muska. Osim što ima svoje tvornice, laboratorije, rakete, svemirske brodove (zasad u bespilotnoj, teretnoj varijanti) ima i novaca ali još važnije, ideja i planova te podršku javnosti i politike.

Otvoreno se govori o još snažnijim raketama, pilotiranim i nepilotiranim varijantama svemirskog broda Dragon, planovima za putovanja od Mjeseca do Marsa... U veljači 2017. godine od strane SpaceX-a službeno je obznanjeno kako je za kraj 2018. godine, na redu letenja pilotirana misija Dragona s dva astronauta (koji su platili predujam za let!) od Zemlje do Mjeseca (orbita, ne i slijetanje) i natrag. Da bi se ta bezmalo fantastična misija privatnika realizirala potrebno je još nekoliko stepenica za odraditi. Biti siguran u novu, jaču raketu, ispitati svemirski brod s posadom, u Zemljinoj orbiti i tek tada otisnuti se put astronauta od prije 45 godina ka našem prirodnom satelitu.

Unutrašnjost Dragona koji će nositi astronaute u Svemir. © Ljubaznošću: SpaceX
Vremenski gledano ova je misija na "staklenim nogama", potrebno je odraditi još puno posla prije slanja astronauta van Zemljine orbite. Ukoliko sve prođe po planu, možda Lunarni Dragon i krene k Mjesecu do kraja naredne godine. U samom SpaceX-u zasad o tome šute, no sasvim je sigurno kako će cirkumlunarna misija Dragona postati realnost u najskorijem razdoblju i to svakako do 2020. godine, čak i uz eventualne veće tehničke probleme koji se u međuvremenu mogu pojaviti (čitaj; isti iziskuju vrijeme i testiranja za njihovo rješavanje). Velike i male tvrtke i organizacije otvorile su potpuno novo, pomalo nestvarno područje istraživanja svemira, što je samo prije desetak godina bilo gotovo nezamislivo.

Hoće li Dragon uskoro letjeti do Mjeseca? © Ljubaznošću: Space X
Osim vizija i ideja ne treba smetnuti s uma i kako je svemir iznimno profitabilna industrijsko-znanstveno-tehnološka djelatnost. Onima koji budu izdržali u toj utrci i ostvarili svoje vizije smiješi se zamamni financijski profit i crtica u udžbenicima povijesti. Istinski napredak nekog društva i zajednice, moguć je samo i jedino onda kada se u sadašnjosti stvara povijest u budućnosti, što je pogled dalji u budućnost to je progres veći.

Mi na žalost živimo u društvu koje će se po svemu sudeći i u toj budućnosti baviti stvarima koje pripadaju prošlosti. Palac gore za SpaceX-ova pilotiranog Zmaja, kako u Mjesečevoj orbiti tako i koju godinu regolitom zaprašenim čizmama prvih privatnih astronauta na njegovoj površini, a zatim pravac Mars i dalje. Dragon je osmišljen kao tehnička multifunkcionalna potpora čovjekovih istraživanja svemira za desetljeća koja predstoje.