Šest, a ne pet stvari koje niste znali o svemiru

Zbog odsutnosti gravitacije astronauti u svemiru narastu nekoliko centimetara...

Astronaut Lee M. E. Morin na robotskoj ruci Canadarm. © Ljubaznošću: NASA

Da, zbog odsutnosti gravitacije astronauti dobivaju po nekoliko centimetara u visinu te se zbog toga njihova garderoba mora birati imajući to u vidu. Nešto slično se događa i na Zemlji kad dugo vremena spavate u krevetu, kralježnica nije izložena pritisku i veze među kralješcima se opuštaju. Kažu da su ljudi u načelu viši ujutro za jedan cm nego navečer. Zbog konfuzije koju bestežinsko stanje stvara u našem unutrašnjem uhu vršeni su eksperimenti s trudnoćom na malim životinjama. Po povratku na Zemlju neki mladunci su imali "neprihvatljive" zdravstvene tegobe. Iz tog razloga zasad još nijedna trudna astronautkinja nije letjela u svemir.

Astronaut, jedno od najljepših (i najopasnijih) zanimanja.
Zasigurno ste vidjeli bar jednu scenu u nekom SF filmu kako uslijed poderanog astronautskog odijela čovjekovo tijelo "eksplodira". Ukoliko vam se to ikada desi ne brinite se - to se neće dogoditi. Umrijeti ćete za dvije do tri minute zbog nedostatka kisika. Ipak, zbog straha od "eksplozivnog učinka" kompanija Richarda Bransona (Virgin Galactic) u svemir na turističke letove neće voditi žene s grudnim implantatima, imajte to u vidu! Ako se ipak odlučite na putovanje u svemir, a bojite se kako će vaše glasno hrkanje utjecati na ostatak ekipe - prestanite se brinuti oko toga. Iz nekog razloga astronauti u svemiru ne hrču.

Svemirsko odijelo štiti astronauta i čuva mu život.
Ono oko čega se trebate brinuti je da na treninzima s odličnim uspjehom usvojite korištenje toaleta u svemiru kako mekano-tvrde materije ne bi bilo svuda oko vas. Sila boga ne moli pa ako vas "stisne" prilikom polijetanja ili slijetanja, svemirske agencije imaju razrađen specijalni postupak u tim kritičnim trenutcima misije. Prevedeno na naš jezik isti se naziva; Snađi se kako god znaš i umiješ. Zapravo bezmalo svi astronauti u tim sekvencama leta i pri izlasku u otvoreni svemir koriste - pelene.

Pelena kakvu koriste astronauti u svemirskim odijelima.
Prilikom povratka s dugotrajnih misija astronaute osim glavobolja, kardiovaskularnih tegoba, atrofije mišića, smanjenja mase i gustoće koštanog tkiva muči i jedan banalan problem; stvari koje ostavljaju oko sebe - "padaju dolje". I za kraj, dobro već smo ohoho prešli i pet i šest stvari koje niste znali o svemiru, biti astronaut nije baš siguran posao. Šanse da ćete se živi vratiti iz svemira daleko su manje od primjerice putovanja automobilom ili avionom. Od Gagarina na ovamo, osamnaest astronauta poginulo je u svemirskim misijama, istina bilo je to prilikom lansiranja odnosno slijetanja, u svemiru (još) nitko nije umro.

Svemirska odijela