Europa izgubila misiju na Mars?

Ponedjeljak, 20. listopada 2008. u 16:12 sati

Da li je Europa izbubila 1.2 milijarde eura vrijednu misiju na Mars?! Europska svemirska agencija prisiljena je zbog nedostatka novca odgoditi misiju ExoMars – najranije do 2016. godine. Riječ je o 1,2 milijardi eura vrijednom projektu koji ima za cilj dopremiti na Marsovo tlo rover s prmarnim ciljem – pronaći tragove sadašnjeg ili nekadašnjeg života na crvenom planetu. Iako se prema riječima glasnogovornika Europske Svemirske Agencije ovo odgađanje neće negativno odraziti na znanstveni kapacitet misije, jasno je kako se radi o ozbiljnom financijskom udarcu na svemirske programe Europe. Uzme li se u obzir kako je misija jednom već prolongirana s 2011. na 2013. godinu, nova odgoda veoma bi lako mogla značiti i ozbiljne strukturne i organizacijske promjene, ako ne i kraj ovog projekta.

Podvozje ExoMarsa pri testiranju na obroncima ugaslog vulkana Mount Teide na Tenerifima

ExoMars je dio Europskog svemirskog programa pod nazivom Aurora koji ima za cilj istraživanje Sunčeva sustava vlastitim letjelicama. Kada je ExoMars odobren tijekom 2005. godine predviđen je troškovnik od 650 milijuna eura, no redizajn misije i novi znanstveni instrumenti te zahtjevi za većom nosivošću i autonomijom rada – cijenu misije podigli su u "nebesa". Proračunsku rupu niti jedna od zemalja članica ESA nije voljna popuniti. U takvom raskoraku inženjeri i znanstvenici pokušati će se okrenuti prema američkim kolegama no malo je vjerojatno da će tamo naići na razumijevanje. Naime i sličan NASA-in projekt – Mars Science Laboratory također je u ozbiljnoj financijskoj krizi i jedva je prije desetak dana izbjegao gašenje projekta. S druge strane, tradicionalni Europski partneri – Rusi, mogli bi se pokazati spasonosnim rješenjem. Naime i Ruska svemirska agencija namjerava se aktivnije uključiti u istraživanje Marsa. Suradnja u zajedničkom projektu rovera na Marsu zadržala bi tako podijeljene troškove na prihvatljivim vrijednostima, a znanstveni rezultati bili bi od iznimne koristi za obje strane.