ExoMars 2016 u crvenom

Europsko-ruska ekspedicija robotičke letjelice ExoMars 2016 prema crvenom planetu nalazi se u "crvenom dijelu kalendara" misije.

Ispitivanje raznih robotskih vozila za potrebe istraživanja Marsa. © Ljubaznošću: Lefteris Pitarakis / AP

Prema planiranom redoslijedu događanja EXO MARS se trebao nalaziti na ruskom kozmodromu Baikonur još prije mjesec dana (21. listopada 2015. godine). Zbog tehničkih problema na TGO (Trace Gas Orbiter) i EDM (ExoMars Entry, descent and landing Demonstrator Module) odnosno njihovoj međusobnoj integraciji, EXO MARS će tek u siječnju 2016. biti dopremljen u Baikonur. Primarni prozor za lansiranje ExoMars 2016. u siječnju naredne godine tako je izgubljen. Sljedeći lansirni prozor za let prema Marsu dostupan je od 14. do 25. ožujka 2016. godine. Iz Europske svemirske agencije još uvijek nemamo potvrdu da su svi tehnički problemi riješeni. Ostaje nam da se pouzdamo u, sada već pomalo grozničav, rad inženjera i nadamo uspješnom rješenju svih problema.

Sastavljanje svih komponenti ExoMars-a u proizvodnom pogonu. © Ljubaznošću: ESA
Ukoliko ExoMars 2016 ne bi ni u siječnju naredne godine (2016.) bio spreman za put prema Baikonuru, odnosno za let prema Marsu, to bi prouzročilo teške lančane posljedice. Novi lansirni prozor otvorio bi se tek za dvije godine, a to bi automatski značilo kašnjenje misije ExoMars 2018 za najmanje dvije godine. Misiju ExoMars od samih početaka prati svojevrsna "zla kob", od samostalnog europskog projekta pa do suradnje sa NASA-om, otkaz NASA-e u sudjelovanju misije, mnogobrojne revizije letjelice i kašnjenja, traženje novog partnera, znatno probijanje troškovnika, mnogobrojni tehnički i organizacijski problemi... Možda baš zbog svih tih nepovoljnih čimbenika misija zaista zaslužuje da uspije. Dogodi li se to TGO će oko Marsa orbitirati i istraživati crveni planet najmanje sedam godina, a EDM će kao demonstrator tehnologija za budućnost barem četiri SOL-a (Marsova dana) istraživati susjedni planet i pripremiti teren za narednu europsko-rusku misiju dvije godine kasnije.