Idemo na Mjesec!

Izgleda da se dogodilo nemoguće, uskoro bi prema Mjesecu ponovo mogli letjeti ljudi, u utrku kreću tri nacije.

Američka raketa Saturn V koja je odnijela prve ljude na Mjesec. © Ljubaznošću: NASA

Prema navodima agencije Sputnik u ruskom Korolev Rocket and Space Corporation Energia, nadaju se kako će biti prvi na svijetu koji će u periodu 2021.-2022. poslati turiste na let oko Mjeseca u svemirskom brodu Soyuz. Ovdje nije riječ o slijetanju na Mjesec već o "turističkom" putovanju oko Mjeseca koje je tehnički potpuno izvedivo modificiranom, postojećom tehnologijom koju koristimo, odnosno koju ćemo imati na raspolaganju za par godina izjavio je Vladimir Solntsev, direktor Korolevljevog svemirskog centra. Ruska kozmonautika je (i) u proračunskoj krizi.

Na svakom je koraku prisutna redukcija planiranih programa ili njihovo odlaganje za neka bolja vremena. Kako je sada (opet) moguće da se javno govori o letovima turista oko Mjeseca, a zna se da Rusi planiraju reducirati broj astronauta za misije k Međunarodnoj svemirskoj postaji, s tri na dva kozmonauta, kako bi uštedjeli financijska sredstva? Upravo se u toj redukciji krije potencijalna mogućnost za razvoj pilotirane kozmonautike! RSC Energia tijekom ožujka 2017. godine planira potpisati ugovore za letove turista na svemirskim brodovima Soyuz. I to upravo u "trećem sjedalu" svemirskog broda gdje će izostati profesionalni kozmonauti, a na njihovo mjesto doći će svemirski turisti. Od 2017. ili 2018. godine pa do 2021. godine, devet kozmonauta turista trebalo bi po cijeni od 50 do 100 milijuna USD letjeti u svemir.

Hoće li napokon prvi Soyuzi letjeti u Mjesečevoj orbiti?
Tom bi financijskom injekcijom ruski svemirski program dobio vanproračunska sredstva kojima bi bilo moguće napraviti modifikacije svemirskog broda Soyuz za letove oko Mjeseca 2021.-2022. godine. Informacije radi, u sklopu programa ruskog slijetanja na Mjesec, prva eksperimentalna misija svemirskog broda Soyuz (Soyuz 7K-L1, alias Zond 5) oko našeg prirodnog satelita, bez ljudske posade realizirana je u vremenu 15.-21. rujna 1968. godine! Imate li volje i želje te nešto "sitno" novaca za let u svemir, sada je pravo vrijeme da počnete učiti ruski te se obratite tamošnjoj ekipi za rezervaciju sjedala u svemirskom brodu.

Američki zaokret u slanju ljudi ka Mjesecu

Nakon predsjedničkih izbora u SAD tamo se događaju velike društveno-političke ali i znanstveno-tehnološke promjene. Još samo prije koji tjedan putovanje američkih astronauta prema Mjesecu nije bilo realno očekivati prije 2022. godine. Da su velika iznenađenja moguća pokazalo je i upravo objavljeno priopćenje za medije od strane Elona Muska, odnosno SpaceX-a. Svemirski brod Dragon-2 namijenjen za letove astronauta po svemu sudeći imati će premijeru kakve se ne bi postidjeli ni u dobrom znanstveno-fantastičnom filmu.

Elon Musk u Dragonu 2. © Ljubaznošću: SpaceX
Prvi probni let s dva civilna astronauta u kapsuli, planira se za kraj 2018. godine. Već bi i to bilo "previše" s obzirom da se radi o ispitivanju sustava raketa-svemirski brod. Musk je ljestvicu podignuo do krajnjih granica, ili, bolje rečeno; preko krajnjih granica. Dragon-2 s dva člana posade čiji će se identitet znati krajem ove ili početkom naredne godine, u svojem prvom letu obletjeti će oko Mjeseca i vratiti se na Zemlju. Pedeset godina nakon Apolla-8 čovjek će ponovo letjeti oko našeg prirodnog satelita. Misija je ambiciozna na "dva kvadrata". Riskantna, dobrano preko granica koje bi NASA mogla i smjela podržati da se odvija pod njezinom ingerencijom (otud i ona dva astronauta s civilnom klasifikacijom).

Musk je izjavio kako astronauti neće biti "Hollywoodski glumci" već trenirani ljudi koji (najmanje jedan ili jedna od njih će biti profesionalni astronaut, ali neaktivan u NASA) moraju biti spremni umrijeti! Jer upravo će se to i dogoditi pođe li nešto po zlu tijekom same misije. Dragon-2 lansirati će se raketom Falcon Heavy s iste lansirne rampe na Floridi s koje su polijetali i astronauti Apollo misija prije pola stoljeća. SpaceX će letovima bespilotnih i pilotiranih Dragona odrađivati svoje ugovorne obveze s američkom vladom ali će istovremeno svoje resurse koristiti i za privatne misije uključivo i letove oko Mjeseca.

Elon Musk predstavlja Dragon 2. © Ljubaznošću: SpaceX
Smatra se kako bi tržišna cijena po sjedalu za let oko Mjeseca (ovisno o broju članova posade) mogla iznositi od 200 do 800 milijuna USD. Kako god bilo, misija Dragona-2 krajem naredne godine biti će jedna od najriskantnijih i najuzbudljivijih Odiseja čovjeka u svemiru. Prođe li sve u najboljem redu, to će dati dodatna krila za let čovjeka u međuplanetarna prostranstva možda i brže nego smo se nadali. Na ovaj način SAD ne žele prepustiti tehnološki, politički i propagandni primat Kini i/ili Rusiji koje također planiraju letove oko Mjeseca odnosno spuštanje astronauta na njegovo tlo.

Tko sve juri ka Mjesecu?

Znate već kako je krenula utrka u svemir. Sputnjik, potom Gagarin pa Armstrong, a onda svemirske postaje, raketoplani i tisuće znanih i neznanih bespilotnih letjelica. Sedamdesetih smo osvojili Mjesec, ljudi i roboti su bili tamo i tu je priča stala na gotovo trideset godina. Sredinom devedesetih pomalo bojažljivo smo ponovo poslali "nešto" k Mjesecu, a zatim je naš prirodni satelit nanovo došao u fokus interesa. Ipak sve se to i nadalje činilo jako dalekim gledano kroz prizmu čovjekova povratka na Mjesec.

Danas, početkom 2017. godine situacija se iz korijena preokrenula. Rusi se iz financijske krize pokušavaju izvući i turističkim letovima kozmonauta Soyuza oko Mjeseca, negdje 2022. godine mada je cijela ta zamisao dobrano na (polu)klimavim ali ne i nemogućim nogama. Istovremeno, njihov novi svemirski brod Federacija u to bi vrijeme trebao biti spreman za letove i daleko od Zemljine orbite. Kinezi se drže svog plana i programa. I njima je u bliskom vidokrugu kruženje taikonauta oko Mjeseca, ali uključivo i slijetanje na njegovo tlo.

Posada Apolla 8, James A. Lovell, Jr., William A. Anders i Frank F. Borman, II. © Ljubaznošću: NASA
Ne treba zaboraviti ni Indijce, Japance, Europljane, no oni su u ovoj priči jako, jako, predaleko da bismo ih čak i spominjali. Preostali su još samo Amerikanci. I dok smo kritički razmišljali kako najviše šanse za povratak oko i na Mjesec imaju Kinezi, dolaskom novog predsjednika SAD stvari su se okrenule "dok si rekao keks". Spoj privatnog kapitala i avanturističkog duha te politička riječ "idemo na Mjesec", preko noći je na svjetlo dana iznjedrila situaciju u kojoj bi SAD nanovo mogle potvrditi svoj primat u svemirskim istraživanjima, gledano kroz prizmu ljudskog prisustva u svemiru. Teško su se Amerikanci mirili s godinama i godinama kada njihovi astronauti mogu u svemir samo i jedino ruskim svemirskim brodovima Soyuz.

Partija pokera odjednom je postala napeta. Bude li sve po planu, a nema razloga niti mogućnosti da netko ustopira SpaceX, dvoje astronauta će pod iznimnom dozom rizika od tragičnog ishoda, krenuti putem Apolla 8 te pedeset godina nakon Bormana, Lovella i Andersa zasjeniti sve ostale takmace ili pretendente na novo razdoblje pilotirane astronautike. Ipak, treba stvari realno sagledati, dogodi li se tragedija biti će to još jedan "danak u krvi" čovjekova stremljenja ka zvijezdama, ka zvijezdama kojima pripadamo, od kojih smo nastali i u koje ćemo se naposljetku pretvoriti kao gradbeni materijal.

Ukupno komentara: 1
Uključi se u raspravu
Najnoviji komentari
Maliprinc
03.03.2017. u 12:00 sati

Marino, nije da nitko ne može stopirati SpaceX. Američka federalna agencija za zrakoplovstvo mora dati licencu za letove i u orbitu oko Zemlje i za letove oko Mjeseca. Kao i za svako privatno lansiranje iz SAD-a i svako privatno spuštanje u SAD. Elonu Musku će biti jako stalo da ne bude veliki rizik. osim toga, vjerujemda će prvo napraviti let "Dragona-2" bez posade oko Mjeseca. NASA ionako mora odobriti "Dragon-2" za letove s posadom ako smatra da je letjelica sigurna. Do letea ljudimoko Mjeseca već će biti ostvarena najmanje tri leta rakete-nosača "Falcon Haevy". I "Dragon-2" će imati više letova. No, ima tu još puno posla i sve bi moralo ići po planu. Mislim da će spomenuti let s posadom oko Mjeseca biti ostvaren najranije 2019. godine.