Indijska letjelica uspješno ušla u Mjesečevu orbitu

Srijeda, 12. studenog 2008. u 23:29 sati

Indijska letjelica Chandrayaan-1 uspješno je ušla u Mjesečevu orbitu. Za vrijeme pisanja ovog članka rade se posljednje korekcije njezine putanje prije nego li zauzme planiranu orbitu na visini od svega stotinjak kilometara iznad njegove površine. Istovremeno, ISRO (Indian Space Research Organization) pustila je u javnost prvu sliku Mjeseca učinjenu kamerama s letjelice. Riječ je o povijesnoj ali veoma lošoj fotografiji načinjenoj još 04. studenog kada se letjelica nalazila 311.200km daleko od Mjeseca. Obrazloženje loše fotografije leži u činjenici kako su kamere podešene za snimanje Mjesečeve površine s visine od svega stotinjak kilometara iznad tla. Na toj će se visini letjelica naredne dvije godine istraživati i orbitirati iznad Mjeseca.

Prva slika Mjeseca s Indijske letjelice Chandrayaan-1

Korekcije putanje vrše se kratkotrajnim paljenjima raketnih motora letjelice. Ovog petka svemirski centar u Bangaloreu dati će letjelici finalnu naredbu kojom će se ona smjestiti u planiranu orbitu s najvećom udaljenošću svega 100 km iznad Mjeseca. Tog dana, ili tijekom vikenda, s letjelice će prema Mjesečevom tlu biti otpuštena mala, tek 35 kg masivna sonda, s zadaćom da udari u područje oko kratera Shackleton. Dvadeset i pet minuta po otpuštanju uslijediti će udar u Mjesečevo tlo. Kratkotrajni oblak prašine koji će se podignuti biti će predmet intenzivne kemijske analize od strane instrumenata na letjelici. Namjena ovog "svemirskog torpeda" analiziranje sastava Mjesečeva tla te demonstracija tehnologija i postupaka potrebnih za buduće misije slijetanja bespilotnih sondi na Mjesec.

Shematski prikaz "korak po korak" putanje letjelice prema Mjesecu

Prema dosad pristiglim informacijama jasno je kako su Indijski znanstvenici pomno isplanirali ovu misiju, počev od prikupljanja znanstvenog instrumentarija, iskustva drugih svemirskih agencija pa do "korak po korak" postupaka kojima letjelicu bez žurbe dovode na željene parametre putanje. Indija je šesta po redu zemlja koja ima potencijala vlastitim snagama lansirati letjelicu u Mjesečevu orbitu. O uspjehu ove misije umnogome zavisi daljnji tijek njihova svemirskog programa u kojem se tijekom narednih nekoliko godina spominje i slanje prvog Indijca u svemir vlastitom raketom i svemirskim brodom.