Indijski Mangalyaan u studenom kreće put Marsa

Indijska svemirska agencija (ISRO) nastavlja radove na konstrukciji prve tamošnje letjelice namijenjene istraživanju Marsa, Mangalyaan. Ova simpatična misija odobrena je u kolovozu 2012. godine.

Prijevoz indijske rakete do lansirne rampe.

U naravi marsov orbiter zapravo je tehnološki demonstrator koji ima za cilj ispitati važne tehnologije i tehnike poput lansiranja, navigacije, pozicioniranja, komunikacije i istraživanja robotičkom letjelicom u dalekom svemiru. Ova simpatična misija odobrena je u kolovozu prošle godine. Ukupni proračun misije procjenjuje se na 83 milijuna USD što je jako skroman iznos u odnosu na slične misije drugih zemalja. Mangalyaan će biti lansiran raketom PSLV sa raketodroma Sriharikota tijekom studenog 2013. godine. U Zemljinoj orbiti odraditi će nekoliko manevara da bi naposljetku krenuo put Marsa gdje će pristići u rujnu 2014. godine te se pozicionirati u eliptičnoj orbiti karakteristika 500 x 80.000 km. Pet znanstvenih instrumenata ukupne mase svega 15 kg posvetiti će se istraživanju klimatologije, atmosfere i geologije Marsa.

Indijska letjelica Mangalyaan za istraživanje Marsa. © Ljubaznošću: CNES
Naravno neizostavna je i kamera u boji koja će snimati njegovu površinu. Pretpostavljeni životni vijek ove letjelice je nešto manje od godinu dana u Marsovoj orbiti. Iako je misija u domaćim krugovima osim pohvala doživjela i kritike tipa da se taj novac mogao iskoristiti u pomoći siromašnima, zapravo je riječ o veoma važnom projektu za razvoj i primjenu indijskih tehnologija u svemirskim istraživanjima. Indija je još 1963. godine pokrenula vlastiti svemirski program te se do danas etablirala kao postojan igrač u svemirskim istraživanjima. Uspije li Mangalyaan ostvariti cilj misije biti će to veliki uspjeh i podstrek tamošnjim visokotehnološkim tvrtkama za daljnje projekte, a ne smijemo zaboraviti ni pozitivan znanstveni i medijski odjek. Dosad su potpuno uspješne misije na Mars realizirale samo Rusija, SAD i Europa.