Novo doba za indijski svemirski program

Rano ujutro u pet sati po našem vremenu, 18. prosinca 2014. godine, iz indijskog svemirskog centra Satish Dhawan - raketodrom Shriharikota, poletjela je velika raketa GSLV Mk III.

Lansiranje rakete GSLV Mk III.

Prvo je to lansiranje potpuno nove indijske svemirske uzdanice za vremena koja tek dolaze. Desetak godina pripreme za svega nekoliko minuta leta rakete i njezinog korisnog tereta kruna su napora indijske svemirske agencije (ISRO). To je ujedno i poticaj da indijska vlada napokon da i formalno "zeleno svjetlo" za program slanja astronauta u svemir vlastitim svemirskim brodovima. Indijcima predstoji još puno posla kako bi početkom narednog desetljeća njihovi astronauti postali realnost u Zemljinoj orbiti, ali sada napokon imaju "vozilo" za taj put.

Aktivni let GSLV Mk III trajao je svega pet minuta za koje je vrijeme raketa dosegnula visinu od 126 km. Kao koristan teret na raketi se nalazila eksperimentalna kapsula CARE (Crew Module Atmospheric Reentry Experiment), u naravi prototip zapovjednog modula budućeg svemirskog broda. Dostizanjem planirane visine leta CARE je uspješno odvojen od rakete te se nakon dvadesetak minuta padobranima spustio u vode Bengalskog zaljeva. Spasilački brodovi vrlo su brzo pronašli i preuzeli kapsulu kojoj sada predstoji "seciranje" tehničara i projektanata.

Indijska raketa GSLV Mk III.
Prototip zapovjednog modula promjera je 3.1 m, visine 2.7 m, a mase 3740 kg. Tijekom leta testirani su raketni motori za manevriranje u svemiru, zaštitna toplinska obloga broda koja je izdržala temperature od preko 1500°C, elektronička i informatička oprema, sustavi veze te padobranski sustav za mekano prizemljenje.

Sve se to odvijalo pri brzinama od 5300 m/s (prilikom odvajanja CARE od rakete) pa do svega par metara u sekundi kolika je bila brzina modula u trenutku doticaja sa morskom površinom. Pri ovim manevrima izmjerene su i iznimno visoke G vrijednosti (13 G) koje su s obzirom na plan leta i očekivane. Naravno da će profil leta s ljudskom posadom biti značajno drugačiji, a G naprezanja značajno manja kako ne bi ugrozili život i zdravlje astronauta.

Raketa GSLV Mk III (Geostationary Launch Vehicle Mark III) po svojim karakteristikama pripada skupini raketa srednje nosivosti. Poletna masa ove 43 m visoke rakete promjera 4 m iznosi 630 t. Uz raketu su i dva "boostera" (S-200) visine po 26 m, promjera 3.1 m svaki sa masom od 238 t. U nisku Zemljinu orbitu ova raketa može iznijeti terete mase do 10 t (službeno se navodi podatak o nosivosti 8 t na visinu 600 km).

U geostacionarnu orbitu može pozicionirati teret do 4 t. Tijekom ovog leta drugi, odnosno treći stupanj rakete (ovisno o klasifikaciji) nije testiran no instalirane su kontrolne komponente u simulacijski blok koji je po svojim dimenzijama i masi potpuno odgovarao stvarnom raketnom bloku. Slijedeći let GSLV Mk III sa potpunom konfiguracijom i operativnim geostacionarnim satelitom mase preko 3 t planiran je za početak 2017. godine.