Sonde HISTRION spremne za let

Početkom kalendarskog ljeta slijedi lansiranje. Najmanje dvije atmosferske sonde poletjeti će pomoću specijalnih balona punjenih helijem.

Jednoga dana možda će HISTRION završiti i u Zemljinoj orbiti. © Ljubaznošću: AUV

Atmosferske sonde HISTRION 5 i HISTRION 6 prezimile su konzervirane od prošle jeseni kada njihove sigurne misije nisu bile moguće poradi nepovoljnih meteoroloških uvjeta u bliskom svemirskom prostoru iznad Istre i Jadrana. Zimsko-proljetni san nije bio samo besposličarenje u kontejnerima za konzerviranje već je ekipa Astronomske udruge Vidulini to vrijeme iskoristila za unaprjeđenje tehničkih sustava koji će se nalaziti u sondama. Najmanje dvije atmosferske sonde poletjeti će pomoću specijalnih balona punjenih helijem preko Armstrongove granice (više od 20.000 m) u bliski svemirski prostor iznad Istarskog poluotoka.

Hoće li Istarski svemirski program naći svoje mjesto? © Ljubaznošću: Marino Tumpić
HISTRION 5 je tehnološka sonda koja ima za cilj istraživanje okružja bliskog svemirskog prostora, odnosno uvjeta koji u njemu vladaju te ispitivanje tehničkih sustava ugrađenih u sondu. S druge strane, sonda HISTRION 6 u bliski svemirski prostor nosi odabrane pokuse astrobiološke i medicinske tematike. Timovi će naknadno pokušati doznati kako su i da li su uvjeti bliskog svemirskog prostora djelovali na izložene eksperimente, naspram referentnih eksperimenata koji će se obaviti na zemlji.

Prikaz dijelova sondi Histrion 6. © Ljubaznošću: Marino Tumpić
Tijekom ljeta prošle godine, na ispitnoj sondi HISTRION FPM-A odrađeni su testovi; loma, vibracija, nepotopivosti, vodonepropusnosti, nosivosti, čvrstoće, optičke i radarske vidljivosti, termičkog naprezanja, radio providnosti, rada optoelektroničkog i računalnog modula te sustava za usporavanje slobodnog pada i sigurnog "preživljavanja" udara u tlo ili more prilikom slijetanja.

HISTRION 5. © Ljubaznošću: AUV
Sonde HISTRION projektirao je Petar Gljušćić, a tehničke timove predvode Gabrijel Erman, Nenad Perković, Zoran Ereš i Dean Mihovilović. Astrobiološki teret u ingerenciji je Ivice Lađarevića, a ove se godine s medicinskim eksperimentima, kao partner pojavljuje i Medicinska škola Pula. Lansiranje će se obaviti sa Svemirske luke "Herman Potočnik" (poljana kod Industrijsko obrtničke škole Pula, dugogodišnji partner Astronomske udruge Vidulini). Cijeli program realizirati će se uz partnerstvo s Gradom Pula, a svoj doprinos dali su studenti i profesori Sveučilišta Jurja Dobrile (FET).