Više od sto malih satelita zaglavilo u orbiti

Eksperimentalna misija u koju su pored idejnog začetnika projekta uključeni SpaceX i NASA je u velikim problemima, a 104 (sto i četiri!) satelita doslovce je zaglavilo u letjelici nosaču na niskoj Zemljinoj orbiti.

Izbačeni pikosateliti udaljavaju se od ISS-a. © Ljubaznošću: NASA / ISS

Godine 2011. student sveučilišta Cornell, Zac Manchester pokrenuo je projekt KickSat sa ciljem slanja stotinjak nanosatelita u Zemljinu orbitu. Projekt je dijelom financiran preko Kickstarter kampanje (oko 75.000 USD). U međuvremenu se u cijelu priču uključila i NASA, a SpaceX je raketom Falcon 9 u aktualnoj misiji bespilotne letjelice Dragon u Zemljinu orbitu lansirao cubesat matičnu letjelicu projekta KickSat (vrijednost njihova doprinosa procjenjuje se na preko 200.000 USD). No nakon lansiranja kontakt s Cubesat-om je izgubljen, a planirano izbacivanje stotinu i četiri mala satelita nije se dogodilo.

ChipSat Sprite. © Ljubaznošću: KickSat.com
Svaki od tih nanosatelita funkcionalna je samostalna letjelica s elementarnim sustavima; matičnom pločom, mikroprocesorom, solarnim panelima, raznim senzorima, radioodašiljačem, antenom... Impresivno je što su takvi nanosateliti zapravo tiskane pločice pojedinačne mase svega 5 grama, a dimenzija 35 x 35 x 3 mm. Odvajanje nanosatelita od matične letjelice bilo je planirano za 30. travnja 2014. godine no do toga nije došlo. Prema dostupnim podacima matična letjelica zaroniti će u guste slojeve atmosfere i izgorjeti 16. svibnja 2014. godine s pogreškom izračuna od plus/minus dva do četiri dana. Ne uspiju li operateri ubrzo povratiti kontrolu nad letjelicom (Cubesat) ovaj iznimno zanimljiv projekt neće uspjeti. Zasad nije jasno što je dovelo do problema s računalom Cubesata, a što je dovelo do otkaza sustava za odvajanje malih letjelica.

Lansiranje satelita Sprite iz satelita KickSat-1. © Ljubaznošću: KickSat.com
U službenim podacima projekta kao uzrok navodi se svemirsko zračenje koje je onesposobilo elektroničke komponente. Preostaje nam da sačekamo još desetak - petnaestak dana i nadamo se izbacivanju nanosatelita, a deseci volontera svojim radio uređajima diljem svijeta nestrpljivo čekaju da prime signale s ovih "poddimenzioniranih letjelica". Kako god misija završila jasno je pokazano kako su danas svemirske tehnologije zaista dostupne svakome tko ima volje, želje i novaca jer i ovaj naizgled jednostavan projekt u konačnici košta oko 300.000 USD!