Hayabusa ipak donijela uzorke asteroida na Zemlju

Četvrtak, 18. studenog 2010. u 08:44 sati

Japanska svemirska agencija (JAXA) napokon je i službeno potvrdila kako se u kapsuli letjelice Hayabusa nalaze uzorci s asteroida Itokawa. Nakon neizvjesne višegodišnje svemirske odiseje Hayabusa je u ljeto ove godine uspjela spustiti kapsulu s uzorcima. Ipak, što se točno nalazilo unutar nje bilo je više predmet nadanja japanskih znanstvenika nego tehnička izvjesnost. Letjelica lansirana 2003. godine prevalila je stotine milijuna kilometara i preživjela nekoliko kritičnih momenata misije obzirom na velike tehničke probleme. Samo je iznimna umješnost tamošnjih inženjera i kontrole leta uspjela okončati misiju. Nitko zapravo nije znao što je točno Hayabusa uspjela napraviti pri bliskom susretu s asteroidom tijekom 2005.

Snimka uzoraka koje je letjelica Hayabusa prikupila na asteroidu Itokawa

Istina, u JAXA su već ranije objavili da unutar kapsule postoje uzorci, no zbog tehničkih razloga/poteškoća nije bilo moguće decidirano reći jesu li ti uzorci zemaljskog ili vanzemaljskog porijekla.

Model spuštanja letjelice Hayabusa na asteroid Itokawa

Sada, nakon detaljnog pregleda sadržaja kapsule JAXA je službeno potvrdila kako se unutar kapsule nalazi oko 1500 pojedinačnih uzoraka te da je velika većina njih vanzemaljskog porijekla - odnosno da se radi o materiji s asteroida Itokawa. Skeniranje elektronskim mikroskopom i drugim instrumentima veoma je težak i zahtjevan posao obzirom su uzorci veoma mali. Većina njih veličine je do 10 mikrona. Ipak, riječ je o vrijednim uzorcima starim oko 4.6 milijardi godina a znanstvenici se nadaju kako će nam upravo oni pomoći u rasvjetljavanju tajni događanja u začetku Sunčeva sustava. Rad na uzorcima potrajati će još najmanje godinu dana prije nego što se o svemu načini detaljno izvješće.