Mars na čekanju

Nedjelja, 07. prosinca 2008. u 16:34 sati

NASA-ina administracija odlučila je kako će veliki rover za istraživanje Marsa - Mars Science Laboratory (MSL) morati pričekati još dvije godine na Zemlji prije njegova lansiranja na tlo crvenog planeta! Veliki tehnički problemi, probijanje predviđenih proračunskih sredstava za više od 40% te nemogućnost dostizanja prihvatljive inženjerske sigurnosti o funkcioniranju rovera na Marsu naveli su NASA-inu administraciju da donese, nepopularnu ali jedinu ispravnu odluku - nova misija na Mars odgađa se s 2009. na 2011. godinu!
Vjerojatno je tome kumovala i činjenica kako su roveri Spirit i Opportunity, prije više od pet godina prispjeli na tlo crvenog planeta, još uvijek u relativno dobrom stanju i nastavljaju istraživanje Marsa.
Dosadašnje probijanje proračuna misije MSL s 1.6 na 2.2 milijarde USD, uslijed ovog odgađanja povećati će ukupnu cijenu misije za najmanje još 400 milijuna USD!

Rover veličine omanjeg terenca, pogonjen nuklearnim reaktorom u ovom trenutku ima tehnoloških problema oko pogonskog sustava, robotičke ruke, pojedinih znanstvenih instrumenata ali i drugih podsustava. Ovi će se problemi možda riješiti u narednih nekoliko mjeseci, izjavio je direktor NASA Mike Griffin, no svejedno bilo bi previše riskantno lansirati MSL tijekom jeseni 2009. a neki bi znanstveni instrumenti vjerojatno bili izbačeni s rovera zbog njihove nedorečenosti.
Nove dvije godine daju nam prostora za miran rad i potpuno testiranje sustava koje će doprinijeti vjerojatnosti u uspješnost misije kada ona napokon dođe na Mars.

MSL na Marsu, još dvije godine samo na računalnim simulacijama

NASA-i se zamjera kako inicijalno predviđeni troškovnici nerijetko bivaju i više nego udvostručeni te se od nje zahtjeva da napokon počne izrađivati kvalitetne troškovnike misija, kako se ne bi događalo da na kraju veliki broj manjih programa bude (u već uznapredovanom tijeku realizacije) naprosto stopiran zbog pokrivanja proračunskih rupa dva ili tri velika projekta.
Znanstvenici su sada u neizvjesnom iščekivanju, obzirom da će najvjerojatnije "nastradati" neka od međuplanetarnih misija.
Amerika i Europa morati će surađivati na budućim međuplanetarnim misijama zbog visokih troškovnika. Dijeljenje troškovnika na dva dijela uz potpuni znanstveni kapacitet, budućnost je svemirskih istraživanja.

Zbog restrikcija proračuna i prekoračenja troškova te tehničkih problema nedavno je odgođeno slanje i Europskog rovera na Mars. Pretpostavlja se da bi EXOMars na crveni planet mogao biti lansiran najranije 2016. godine.
U međuvremenu, sa znatno manjim (čitaj; nenapuhanim, op.a.) troškovima Ruska, Kineska i Indijska svemirska agencija planiraju poslati sonde i rovere k Mjesecu i Marsu te na Zemlju donijeti uzorke Marsova satelita Fobos.
Misija MSL predviđena je i kao znanstvena stanica za prikupljanje uzoraka Marsova tla koje bi nekoliko godina kasnije "pokupila" neka druga svemirska sonda i vratila ih na Zemlju.