Herschel napravio prve fotografije

Utorak, 23. lipnja 2009. u 08:13 sati

Milijardu eura vrijedan Europski svemirski teleskop Herschel započeo je s istraživanjem svemirskih objekata. Prva, probna pristigla slika, oduševila je znanstvenike svojom kvalitetom! "Kada se na ekranu napokon pojavila prva slika s Herschela bilo je to pravo oduševljenje za sve nas", izjavio je  Dr. Albrecht Poglitsch iz znanstvenog tima koji upravlja Herschelovim istraživanjima. Ova izjava možda najbolje govori o uspjehu pomno pripremanog projekta i čitavom nizu otkrića i rezultata koji nam predstoje u narednim godinama. Riječ je o probnoj fotografiji poznate spiralne galaktike M51 (Vrtlog) na kojoj se jasno uočavaju strukture, kakve su dosad bile neuhvatljive astronomskim instrumentima.

Herschel je lansiran 14. svibnja, zajedno s teleskopom Planck. Svaki od njih opremljen je posebnim instrumentima koji imaju zadatak pokazati nam, što se to u svemiru događa u području elektromagnetskog spektra koji nije vidljiv ljudskom oku. Svemirski teleskop Herschel najveći je ikada lansirani svemirski teleskop. Promjer zrcala od 3.5 m znatno je veći od poznatijeg Hubbleova svemirskog teleskopa. Zasad je testiran samo jedan od nekoliko sustava na letjelici. U narednim danima i tjednima, predstoji polagano uvođenje teleskopa u operativnu upotrebu ali i dugotrajan postupak "učenja" ljudi i tehnike kako napraviti još bolje fotografije i iskoristiti sav kapacitet koji letjelica i instrumenti imaju.

Usporedba razlučivosti detalja (Spitzer svemirski teleskop lijevo,
Herschel svemirski teleskop desno)

Prvi rezultati su više nego obećavajući! Nitko se u znanstvenom timu nije nadao kako će već probne fotografije biti bolje od onih pretpostavljenih na računalnim konzolama projektanata letjelice i njezine opreme. Uz dodatne računalne obrade rezultata, učenje i ljudi i tehnike kako iskoristiti sve potencijale, ova je misija "san snova" za astronome. Glavna je zadaća ove letjelice da nam pruži dublji pogled na formiranje i evoluciju zvijezda tijekom vremena te fizikalno-kemijske procese koji se odvijaju unutar njih.