Japanski Phobos Grunt ili MMX

Kad nisu uspjeli Rusi, onda će Japanci u zahtjevnu misiju na Marsove prirodne satelite. No i u Rusiji se govori o novom pokušaju (Phobos-Grunt-2) sa sličnim novim-starim zadatkom.

Letjelica Phobos-Grunt. Image Credit: Roscosmos

Japanska svemirska agencija JAXA planira prema Marsu 2024. godine poslati Martian Moon eXploration (MMX) letjelicu s težištem istraživanja njegovih prirodnih satelita, uzimanja uzorka sa jednog od njih i dopremiti ih na Zemlju do 2029. godine. Misija je međunarodnog tipa i iznimno je zahtjevna. Kad stigne na odredište, MMX će s veoma male udaljenosti istraživati Fobos i Deimos te s jednog od njih (za sada je u planu da to bude Fobos) uzeti uzorke i u specijalnoj kapsuli dopremiti ih na Zemlju. Istraživanja na licu mjesta, a kasnije i uzoraka u laboratorijima na Zemlji možda nam konačno daju odgovore na pitanja porijekla Marsovih prirodnih satelita.

Ruski Phobos-Grunt koji nije uspio napustiti Zemljinu orbitu, a kamoli doći do Marsa.
Jesu li to asteroidi koje je zarobila gravitacija crvenog planeta ili su pak nastali udarom nekog velikog nebeskog tijela u Mars u ranoj fazi njegova nastanka? Zahvaljujući aparaturi koju će MMX ponijeti saznati ćemo mnoštvo novih informacija o nastanku svjetova, nebeskih tijela, kako u našem Sunčevom sustavu tako i oko drugih zvijezda. Povijest ciljanog istraživanja Fobosa i Deimosa datira još iz osamdesetih godina prošlog stoljeća s dvama ruskim letjelicama (Fobos 1 i 2), nažalost obje su otkazale prije početka ciljane misije, prva još na putu ka Marsu, a druga neposredno iznad Fobosa i početka istraživačke misije.

Umjetnički prikaz japanske letjelice MMX.
Ništa bolje sreće nije bila ni ogromna ruska letjelica Mars 96, zbog kvara rakete nosača nikada se nije ni odmakla od Zemlje. Nešto je "bolje" prošao Phobos-Grunt (lansiran prije par godina) no dalje od Zemljine orbite ni on nije stigao. U Rusiji se govori o novom pokušaju (Phobos-Grunt-2) sa sličnim novim-starim zadatkom istraživanja "Straha i Užasa" koji bi put Marsa trebao krenuti 2022. ili 2024. godine (možda i kasnije). Bilo bi zaista lijepo napokon imati ne jednu već dvije misije s kompatibilnim ciljem istraživanja nevelikih, zagonetnih i znanstveno važnih nebeskih objekata koji kruže oko Marsa.