Pas Lajka prvi sisavac u svemiru

Znate li što je prava istina o Lajki? Naslušali i načitali smo se svakakvih scenarija o sudbini Lajke, prvog živog bića u svemiru. Što je od toga istina?

Lajka, prvi pas u svemiru. © Ljubaznošću: Futurism

Trećeg dana studenoga, prije 59 godina (1957.) u svemir je lansirana sovjetska raketa s kapsulom Sputnik-2 u kojoj se nalazio najpoznatiji pas na svijetu - Lajka. Bilo je to niti mjesec dana nakon lansiranja prvog Sputnika koji je svojim "bip-bip" radio signalima otvorio svemirsku eru čovječanstva. Naslušali i načitali smo se svakakvih scenarija o sudbini Lajke, ona iz školskih udžbenika kaže kako je zadnji obrok sadržavao sredstvo za uspavljivanje te je Lajka nakon nekoliko dana u orbiti - zaspala u san iz kojeg se nikad neće probuditi. Njezina letjelica nije bila opremljena sustavom za povratak te je po deorbitiranju izgorjela u atmosferi.

Lajka u svojoj kapsuli.
Istina o sudbini Lajke čuvana je desetljećima kao strogo povjerljiva vojna tajna. Danas znamo pravu istinu. Lajka je bila pas lutalica, mješanac, na moskovskim ulicama. Uhvaćena je i regrutirana u "prvi odred" pasa - astronauta. Nakon treniranja izabrana je kao najbolji pas za svemirsku Odiseju. Tri dana prije lansiranja Lajka je bila u svojoj kapsuli na vrhu rakete, spojena na mnogobrojne senzore koji su pratili njezino ponašanje i tjelesnu aktivnost. Zadnji obrok zaista je sadržavao sredstvo za uspavljivanje (eutanaziju) no Lajka ga nije stigla konzumirati...

Na današnji dan, 04. studenoga 1957. godine, svega desetak sati nakon lansiranja i dolaska u orbitu, sustav za održavanje života Sputnika-2 nenadano je prestao s radom. Lajka je ubrzo nakon toga uginula u agoniji i pod stresom zbog preniske odnosno previsoke temperature u letjelici. Sputnik-2 s beživotnim tijelom Lajke obišao je 2570 puta oko Zemlje prije nego je sagorio u visokim slojevima atmosfere. Bio je to uspjeh astronautike ali i prva žrtva nekog sisavca u svemiru. Tijekom desetljeća još će životinja ali i ljudi poginuti u stremljenu čovječanstva ka zvijezdama.

Spomenik Lajki, prvom živom biću u svemiru.
Četrnaest američkih astronauta i četvorica ruskih platili su životom danak napretka znanosti i tehnike, baš poput Lajke. Lajkine fotografije nalaze se u udžbenicima, na poštanskim markama, postala je dio svjetske povijesti, a od 2008. godine u Moskvi se nalazi spomenik njoj u čast. Da priča ipak ne bi bila pretužna, tri godine kasnije, druga dva psića iz Lajkine ekipe (Strelka i Belka) uspješno su odradili svemirsku misiju i sigurno vraćeni na Zemlju, a imale su i potomke. Šest mjeseci nakon njih u svemir je poletio i sigurno se vratio Jurij Gagarin.