Pronađena neoštećena Hayabusina kapsula

Ponedjeljak, 14. lipnja 2010. u 23:29 sati

Jučer popodne, 13. lipnja 2010. godine, na nebu iznad Australije izvršena je zadnja sekvenca sedmogodišnje misije japanske robotičke letjelice Hayabusa. Misija uzimanja uzoraka s asteroida Itokawa započela je 2003. godine lansiranjem letjelice Hayabusa. Godine 2005. izvršene su znanstvene operacije na i oko Itokawe, a odonda su se ljudi i tehnika grčevito borili da ovu tehnički "teško bolesnu" letjelicu, vrijednu preko 200 milijuna USD dovedu do Zemlje. Pothvat u koji je malo tko vjerovao posljednjih nekoliko godina napokon je uspio.

Hayabusina kapsula s uzorcima asteroida Itokawa uspješno se padobranom spustila na Australsko tlo,
a pronađena je od strane posade jednog od desetak spasilačkih helikoptera

Nekoliko sati prije ulaska u atmosferu matična letjelica izbacila je ispred sebe specijalnu kapsulu s uzorcima mase 20 kg, konusnog oblika dimenzija 40 x 25 cm. U 15:51 sati započela je blještava vatrena dezintegracija Hayabuse na Australskom nebu koja je doslovce zadnjim atomom snage znanstvenicima po prvi puta dobacila izvorni materijal s mjesta događanja. Smatra se kako je riječ o materijalu starom preko 4.5 milijardi godina. Nasuprot uništenoj matičnoj letjelici, kapsula je bila opremljena specijalnim toplinskim štitom koji joj je omogućio preživljavanje. Kada se brzina kapsule dovoljno smanjila, odbačen je toplinski štit i otvoren padobran koji je meko prizemljio kapsulu. Nekoliko desetaka spasilačkih timova u helikopterima i terenskim vozilima pretraživalo je područje Woomera pustinje nekoliko puta veće od veličine Istre.

Vatreni ulazak u Zemljinu atmosferu i dezintegracija letjelice Hayabusa iznad Australije. Svijetla točkica
skroz desno je kapsula s uzorcima koju je zaštitio toplinski štit.

Odbačeni toplinski štit koji je kapsulu s uzorcima štitio od visoke temperature prilikom prolaska kroz
atmosferu također je pronađen, i on će poslužiti za daljnja istraživanja

Dvanaest sati nakon ulaska u atmosferu uspjeli su locirati kapsulu i pohraniti ju u specijalni hermetički kontejner. Prema riječima Dr Keiji Tachikawa voditelja JAXA ona će sada biti avionom prebačena u Jaxa Sagamihara Campus u Kanagawi. Iako među znanstvenicima postoje dvojbe o tome nalazi li se išta u kapsuli obzirom je složeni sustav uzorkovanja materijala s asteroida (najvjerojatnije) otkazao u kritičnoj fazi misije, Japanci smatraju kako je neplanirano slijetanje matične letjelice zasigurno uspjelo "ubaciti" pokoji gram materijala u kapsulu. Dr Michael Zolensky iz NASA-e kaže možda je nešto skupljeno možda nije, vidjet ćemo kada kolege iz Japana analiziraju sadržaj kapsule. U svakom slučaju s tehničke strane završena je jedna od najupitnijih svemirskih misija svih vremena.

Kapsula u zaštitnom kontejneru ukrcava se u helikopter
prije ukrcaja u avion za Japan

Posada NASA-inog aviona DC-8 snimila je ulazak Hayabuse i kapsule u
Zemljinu atmosferu. Ono što je izgaralo je zapravo Hayabusa, taj mali
fantastični svemirski brod koji je zadnjim atomima snage kapsulu
dopremio do Zemlje i gurnuo ju ljudima u naručje, trenutak prije
nego će sam izgorjeti u atmosferi.

Znanstvenici se nadaju kako će nakon materijala s Mjeseca, kometskog repa (misija Stardust) te solarnog vjetra (misija Genesis) sada imati i materijal s asteroida. Čak i u slučaju da se u Hayabusinoj kapsuli nalazi tek koji djelić grama (?!) materije to će biti dovoljno za nove studije o sastavu i evoluciji nebeskih tijela našeg planetarnog sustava.

Padobran i Hayabusina kapsula s uzorcima u Australskoj pustinji snimljeni iz helikoptera