15 godina Međunarodne svemirske postaje (1998.-2013.)

Međunarodna svemirska postaja nedavno je svečano proslavila svoj petnaesti rođendan i trenutno je dom šestorici ljudi u svemiru.

Logotipi petnaeste obljetnice, ISS-a i 38. Ekspedicije
Broj otvaranja1900

Prošlo je 15 godina od početka izgradnje Međunarodne svemirske postaje (ISS). Izgradnja je započela 20.11.1998. godine (modul Zarja). Posljednji dijelovi ugrađeni su 2011. (AMS-02 i modul PMM). Izgradnja će biti nastavljena u 2015. godini (modul Nauka).

Prvi dio ISS-a (modul FGB "Zarja"). © Ljubaznošću: NASA
Međunarodna svemirska postaja (ISS) najveće je umjetno nebesko tijelo. Široka je 108,474 metra, a dugačka 72,934 metra. Na noćnom nebu samo je Mjesec sjajniji od nje. Svi dijelovi ISS-a, sve posade i sve ostalo što je nužno za život i rad u postaji dopremljeno je u 142 uspješna raketna leta.

ISS snimljena iz Soyuza TMA-20 (23.05.2001.). © Ljubaznošću: NASA
Ruskim raketama dopremljeni su moduli Zarja (20.11.1998.; prvi dio ISS-a), Zvezda, Pirs i Poisk. Američki raketoplani Endeavour, Discovery i Atlantis poletjeli su 37 puta i dopremili preostale module i sve ostale dijelove ISS-a, kao i posadu nekih ekspedicija:

- module: Unity, Destiny, Quest, Harmony, Columbus, Kibo, Ttranquiliti, Cupola, Rassvet i PMM
- adaptere PMA-1,2,3
- module MPLM Leonardo i Rafaelo s opremom i potrepštinama (11 letova), koji su potom vraćeni na Zemlju
- dijelove rešetkaste konstrukcije (ITS): Z1, P6, S0, S1, S3/4, S5, S6, P1, P3/4, P5
- opremu koja je dio ITS-a: sunčevi paneli (16xPVA), radijatore (PVR, HRS-R),
oprema koja je pričvršćena na ITS ili module: ELC-1,2,3 i 4, ESP-1,2 i 3, AMS-02, antene, ELM-EF, ELM-ES, MISSE (1-8), SOLAR (SMO), EuTEF
- opremu za prijevoz i prijenos tereta: Strela-2, MT,MBT, CETA-A i B, Canadarm-2 , Dextre, JRM, OBSS

ISS snimljen 23.05.2001. s nazivima pojedinih dijelova. © Ljubaznošću: NASA
Svakovrsni teret (voda, hrana, gorivo...) na ISS je dopreman u dostavnim svemirskim brodovima: Progress (52 leta; Progress M, Progress M1, Progress M-M), ATV (4 leta), HTV (4 leta), Dragon (3 leta) i Cygnus (1 let). Do kraja godine očekuje se još jedan let broda Cygnus.

Astronautkinja Suni Williams vodi vas kroz unutrašnost Međunarodne svemirske postaje. Pogledajte svakako!

U svemirskim brodovima Soyuz (Soyuz TM, Soyuz TMA, Soyuz TMA-M; ukupno 37 letova) na ISS doputovali su brojni članovi stalnih posada kao i gosti (turisti).
U američkim raketoplanima i ruskim Soyuzima na ISS je doputovalo 352 astronauta, kozmonauta i gostiju, a neki i višekratno (ukupno 211 osoba; 31 žena).

ISS je stalno nastanjena od 02.10.2000. godine. Sada u njemu boravi 38. stalna posada od šest zemljana. Astronauti i kozmonauti višekratno su izlazili iz ISS-a (104 puta iz modula Quest, 40 puta iz modula Pirs). ISS je poslužila i kao lansirno postolje sa kojega su iz japanskog modula JEM (Kibo) lansirani sateliti (ukupno 9).