Buduća kineska svemirska postaja

Buduća kineska svemirska postaja (KSP) biti će modularna (početno tri modula). Početak izgradnje očekuje se u 2018. godini, a dovršetak u 2020. godini.

Opskrbni svemirski brod buduće KSP. Crtež: liuqiankktt.blog.163.com

Kineski Internet portal Dragon in space objavio je u  ožujku ove godine osnovne podatke o budućoj kineskoj svemirskoj postaji (u daljem tekstu KSP). KSP će u početku biti izgrađena od tri modula; jednog središnjeg (CM; eng. core module) i dva eksperimentalna modula (EM-1 i EM-2; eng. experiment module-1,2). Posada od tri člana dovoziti će se svemirskim brodom Shenzhou (SZ), a tvorivo (koristan teret) za posadu i postaju opskrbnim (teretnim) brodom (CV; eng. cargo vehicle). Posada će na postaju dolazit jednom do dva puta na godinu, a isto tako i opskrbni brodovi. Postaja će kružiti u niskoj putanji oko Zemlje (400-450 km) s nagibom od 42°- 43°. Boravak taikonauta u postaji biti će u smjenama, a ona će se koristiti 10 godina. Moguće je proširenje postaje i s novim modulima. U punoj konfiguraciji (3 modula, dva broda Shenzhou i jedan dostavni brod) masa tog kompleksa biti će oko 80 tona. Izgled KSP u početnoj konfiguraciji predočen je na slijedećoj ilustraciji.

Ilustracija buduće KSP. Izvor: liuqiankktt.blog.163.com; obrada Velimir Matleković-Eki
Središnji modul (CM) KSP projektiran je prema uzoru na središnji modul ruske svemirske postaje MIR (1986-017A). U njemu će cjelodnevno boraviti posada osim kada će raditi u nekom od eksperimentalnih modula. Iz njega se nadzire i upravlja svim dijelovima postaje. Dužina modula je 18,1 m, najveći promjer 4,2 m, a masa do 22 tone. Ukupno ima 6 spojnih mjesta, 5 na čeonom dijelu (pramcu) i jedno na kraju modula (krmi). Eksperimentalni moduli (EM) biti će spojeni na bočna spojna (pristanišna) mjesta (+Y, -Y). Opskrbi brod spajat će se na krmu CM (-X), a svemirski brod Shenzhou (SZ) na čeonom spojnom mjestu (+X). Iz razloga sigurnosti na postaji će uvijek biti spojen i drugi svemirski brod SZ (+Z ili –Z). Kroz posebni otvor moći će se izlaziti i ulaziti u središnji modul. Eksperimentalni moduli prvo će se spojiti na čeono spojno mjesto (+X), a zatim će robotiziranom mehaničkom rukom nosivosti do 25 tona, biti premješteni na bočna spojna mjesta (ista procedura primjenjivala se na postaji Mir). Na CM biti će još jedna (druga) mehanička ruka, manje nosivosti. Lansiranje modula predviđeno je u 2018. godini, svemirskom raketom CZ-5 iz raketnog uzletišta Hainan.

Eksperimentalni moduli EM-1 i EM-2 jednaki su po duljini (14,4 m) i maksimalnom promjeru (4,2 m), kao i ukupnoj masi (do 22 t). Osim što će biti opremljeni različitom eksperimentalnom opremom, iz razloga sigurnosti EM-1 biti će opremljen i opremom za nadzor i upravljanje postajom kao i središnji modul (CM). Lansiranje modula predviđeno je do kraja 2020. godine. I ovi moduli biti će lansirani raketom CZ-5 iz uzletišta Hainan. Oba modula osposobljena su i za samostalni let.

Opskrbni (teretni) brod CV biti će izgrađen preinakama sadašnjeg laboratorija Tiangong-1 koji se koristi kao pokusna svemirska postaja. Na KSP dopremati će sve potrebno tvorivo ukupne mase do 6 tona. Dužina broda je 10,4 metra, maksimalni promjer 3,35 m, a ukupna masa do 13 tona. Biti će lansiran raketom CZ-7. Prvi let predviđen je do kraja 2020. godine. CZ-5 i CZ-7 su buduće kineske svemirske rakete (još nisu letjele), a novo kinesko raketno uzletište Hainan se gradi (dovršetak se očekuje u 2014. godini).