Kineska svemirska postaja pala u vode Tihog oceana

Nakon šest i pol godina u orbiti, upravljana jedino gravitacijom uz "asistenciju" svemirskog vremena i statističkom vjerojatnošću, ostaci postaje Tiangong-1 potonuli u vode Tihog oceana.

Ilustracija spajanja dvije kineske letjelice.

Prva kineska svemirska postaja Tiangong-1 lansirana 29. rujna 2011. godine, dezintegrirana je u višim slojevima atmosfere u ponedjeljak, 02. travnja 2018. godine, sat i petnaest minuta nakon ponoći po našem vremenu. Pojedini manji dijelovi koji su preživjeli vatreni povratak pali su u vode južnog dijela Tihog oceana bez da su pričinili ikakvu štetu ljudima ili imovini. Tijekom svoje aktivne uloge u Zemljinoj orbiti, na nju su pristala dva pilotirana svemirska broda i jedan nepilotirani brod u automatskom režimu.

Svemirska postaja Tiangong-1 za vrijeme konstrukcije u tvornici.
Od 2016. godine na ovamo, u medijima se moglo pročitati kako je Tiangong-1 potpuno izvan kontrole Kontrole misije, no iz kineskih izvora dobivali smo i oprečne izjave. Danas je sigurno kako Kinezi u zadnjim trenucima misije Tiangong-1 nisu njome mogli upravljati te je letjelica nekontrolirano ušla u svoje posljednje tjedne, dane i sate leta. Upravljana jedino gravitacijom uz "asistenciju" svemirskog vremena i statističkom vjerojatnošću, na kraju su njezini ostaci potonuli u vode Tihog oceana. Da se sudbina poigrala drugačije to se moglo dogoditi bilo gdje između 43° sjeverne i 43° južne geografske širine. Teoretski gledano dijelovi Tiangonga-1 mogli su pasti i u južne dijelove Jadrana.

Predviđena zona pada svemirske postaje Tiangong-1
Dapače, proračuni putanje učinjeni svega nekoliko sati prije dezintegracije pokazivali su prolaske nad Europom. Da je kojim slučajem Tiangong-1 ostao u orbiti još samo tri kruga oko Zemlje, upravo bi se to i dogodilo, a mi bi sa naših prostora vidjeli posljednje sekunde i raspad postaje. Objekti u Zemljinoj niskoj orbiti kreću se brzinom od 28.000 km/h (skoro osam kilometara u sekundi!), a pri takvim parametrima tamo bi trebali ostati zauvijek. Zbog djelovanja svemirskog vremena (Sunčev vjetar), rijetkih ali ipak prisutnih čestica i atoma atmosfere, dolazi do njihova "sudaranja" s tehničkim artefaktima što ih malo po malo usporava i prevodi u nižu putanju.

Zadnji trenuci su vjerojatno izgledali ovako.
Svakim kilometrom niže visine leta stvar se sve više potencira i pakleni krug može se spriječiti samo korištenjem raketnih motora za podizanje visine leta. Ukoliko to nije moguće na 200-240 km visine (ovisno o volumenskim gabaritima letjelice) dolazi do točke bez povratka. Gubljenje visine tada postaje ubrzano, a kraj blizu. Naposljetku, negdje oko Karmanove linije, uslijed velike brzine, trenja, ionizacije, dolazi do konačnog raspada letjelica. Njihove ostatke u takvim situacijama noću možemo vidjeti kao sjajne zvijezde padalice.

Prikaz svemirskog broda Shenzhou 9 i svemirske postaje Tiangong-1.
Na našem smo portalu u više navrata pisali i davali upute kako vidjeti prolazak prve kineske svemirske postaje na zvjezdanom nebu iznad naših krajeva. Tiangong-1 pripada prvoj "plus" generaciji svemirskih postaja. Njezina je masa bila 8.506 kg, dužina 10,4 m, najveći promjer 3,35 m uz dva fotonaponska panela dimenzija po 3,1 x 10 m te 15m3 prostora pod pritiskom za rad i boravak astronauta.