Novi moduli za ruski dio ISS-a

Rusija planira proširiti svoj dio Međunarodne svemirske postaje s još četiri nova modula: MLM, UM, NEM-1 i NEM-2.

Ruski dio ISS-a snimljen 30.07.2011. iz Atlantisa. © Ljubaznošću: NASA

Prvi modul MLM (rus. многофункциональный лабораторный модуль; eng. Multipurpose Laboratory Module) nazvan Nauka biti će lansiran raketom Proton-M u travnu 2014. godine i spojen s modulom Zvezda.  Prethodno će biti lansiran dostavni svemirski brod Progress M-24M koji će se spojiti s modulom Pirs (a ovaj je sada spojen s modulom Zvezda). Prije dolaska modula MLM, već spojeni Progress i Pirs, pogonskim sustavom Progressa odvojiti će se od Zvezde i zatim zajedno biti dezintegrirani u zemljinoj atmosferi. Zajedno s MLM biti će lansirana i europska robotska ruka ERA (European Robotic Arm), a  jedan njen dio već je spojen s  modulom Rassvet  (lansirani su zajedno u 2010. godini).

Izgled modula MLM. © Ljubaznošću: RKK Energia
Drugi  modul UM (rus. Узловой Модуль, drugim imenom Причал; eng. Nodal Module) koji će se spojiti s pogonskim sustavom dostavnih brodova Progress u jednu cjelinu (Progress M-UM) biti će lansirani raketom Soyuz-2.1b u prosincu 2014. godine. Tom tehnikom  već su lansirani moduli Pirs i Poisk. Modul UM biti će spojen s modulom MLM.

Ruski dio ISS-a snimljen 30.07.2011. iz Atlantisa. © Ljubaznošću: NASA
UM ima šest spojnih mjesta. Na dva će biti prikljućeni moduli NEM-1 i NEM-2, a na ostala će se spajati svemirski brodovi Soyuz TMA-M i Progres M-M. Šesto mjesto predviđeno je za tehnološki modul OKA-T, ako ikada bude izgrađen. Masa UM-a je 4 tone, a volumen pod atmosferskim tlakom 14 kubnih metara.

Izgled modula UM. © Ljubaznošću: RKK Energia
Raketno kosmička korporacija Energija raspisala je 20.12.2012. godine natjećaj za odabir proizvođaća prvog od buduća dva modula NEM (rus. Научно-энергетического модуля). NEM moduli su kombinacija znanstvenog laboratorija (dio pod atmosferskim tlakom) i izvora električne energije u kojoj sadašnji ruski dio ISS-a oskudijeva, pa manjak kupuju od amerikanaca. NEM-1 biti će lansiran koncem 2017. godine raketom Proton-M.

Izgled modula NEM. © Ljubaznošću: RKK Energia
Za sada je nepoznato kada će biti ugovorena proizvodnja drugog modula NEM-2. Masa pojedinog modula je 20.890 kg, volumen pod atmosferskim tlakom 94 kubna metra, energetski dio modula uz napon od 120 V ima snagu 12 kW. Bilo je planirano da se do ISS-a moduli NEM dopreme američkim raketoplanima, na kada su ih oni prestali koristiti trebalo je neočekivano modulima NEM dodati i pogonski sustav kojim će se približiti ISS-u.

Izgled ISS - potkraj 2017. godine. © Ljubaznošću: RKK Energia
Izgled Međunarodne svemirske postaje potkraj 2017. godine nakon što na nju budu spojeni moduli MLM, UM i NEM-1 predočen je gornjom ilustracijom.