Ruski dugoročni planovi svemirskih letova s posadom

Roscosmos je objavio ruske planove svemirskih letova s posadom za razdoblje 2016.-2025. godine. Najavljena i mogućnost izgradnje ruske nacionalne svemirske postaje.

Ilustracija svemirskog broda PTK. © Ljubaznošću: RKK Energia

Znanstveno tehničko vijeće Roscosmosa nedavno je usvojio perspektivni plan ruske kozmonautike u području svemirskih letova s posadom za razdoblje 2016. - 2025. godina (FKP 2016. - 2025.) U početku razdoblja predviđena je dogradnja sadašnjeg ruskog segmenta ISS-a s još tri modula: MLM, UM i NEM.

MLM unutar zaštitnog pokrova rakete. © Ljubaznošću: RKK Energia
Višenamjenski laboratorijski modul MLM (Nauka) biti će lansiran u 2017. godini raketom Proton-M (ili Angara-A5), čvorišni (povezni) modul UM (Pričal) u 2018. godini raketom Soyuz-2 / Progress M-UM, a znanstveno (naučno) energetski modul NEM u 2019. godini raketom Proton-M (ili Angara-A5). Svi ovi moduli su projektirani da budu radno sposobni najmanje 17 godina (od izgradnje do lansiranja dvije godine na Zemlji i 15 godina u svemiru).

UM unutar zaštitnog pokrova rakete. © Ljubaznošću: RKK Energia
Postignut je dogovor Roscosmos-NASA po kojemu će Rusija sudjelovati u zajedničkom korištenju Međunarodne svemirske postaje (ISS) do kraja 2023. godine. Odluka još nije konačna, ali Rusi su najavili da su spremni poslije prestanka zajedničkog korištenja ISS-a od dograđenog ruskog dijela postaje odvojiti svoje module MLM, UM i NEM. Nakon odvajanja od ISS-a ti moduli tvorili bi jezgru ruske nacionalne svemirske postaje (ruske orbitalne baze).

NEM unutar zaštitnog pokrova rakete. © Ljubaznošću: RKK Energia
Da bi se omogućio izlazak i povratak u novu rusku postaju u 2024. godini biti će lansiran modul (šljuzovoj modul) analogan američkom modulu Airlock (Quest). U 2025. godini postaji će se dodati još dva modula: EM (energetski modul) i TM (eng. convertible module). Izgradnja modula TM započeti će u 2020. godini, a energetskog modula (EM) u 2021. godini. Oni će biti lansirani i spojeni s ruskom svemirskom postajom u 2025. godini.

Airlock ruske svemirske postaje. © Ljubaznošću: RKK Energia
Modul TM nakon lansiranja napuhnuti će svoj zaštitni sloj slično kao i američki modul BEAM. Namijenjen je dnevnoj potrebi posade za snom, prehranom, higijenom i održavanjem tjelesne kondicije. Biti će lansiran raketom Angara-A5 (ili Angara-A5V).

Ilustracija modula TM. © Ljubaznošću: RKK Energia
Još nije odabrana konačna varijanta energetskog modula EM. Prema jednoj varijanti imao bi dva dijela: hermetičnog tijela modula mase 22 tone i panela sunčevih baterija mase 20 tona. Za otpremu u svemir bila bi nužna dva leta rakete Proton-M (ili Angara-A5).

Usporedba brodova Soyuz; PTK (za let u LEO); PTK (za let na Mjesec). © Ljubaznošću: RKK Energia
Prema planu (FKP 2016. - 2025.) novi ruski pilotirani transportni brod - PTK (kabina / pogonski modul) koji će u budućnosti zamijeniti svemirski brod Soyuz MS prvi put bi bez posade poletio u 2021. godini. U 2023. bi se bez posade probno spojio s ISS-om, a u 2024. prvi bi puta poletio s posadom i spojio se sa ISS-om. U 2025. godini PTK bi prvi puta bio lansiran prema Mjesecu. Prije trajnog korištenja broda PTK prema ISS-u letjeti će svemirski brodovi Soyuz MS (dostava posade) i Progress MS (dostava tereta).

Novi moduli za ruski dio ISS-a