Shenzhou i Tiangong-1

Od 13. lipnja ove godine spojeni oko Zemlje obilaze kineski svemirski brod Shenzhou-10 i svemirska postaja Tiangong-1. Svemirski brod Shenzhou na Zemlju će se vratiti 26.6.2013., nakon čega na Tiangong-1 više ne će dolaziti nove posade.

Unutrašnost postaje Tiangong-1

Kineski svemirski brod Shenzhou (SZ)

Kineski svemirski brod projektiran je da jednokratno u nisku putanju oko Zemlje (343 km, 42.4° - 42.7°) ponese tri astronauta koje u Kini zovu taikonauti. Izgled svemirskog broda Shenzhou prikazan je na slici-1, a njegovi glavni dijelovi (orbitalni modul, povratni modul i servisni modul) na crtežu 1. Svemirski brod SZ izgrađen je prema uzoru na ruski svemirski brod Soyuz-TM. Tvore ga 12 cjelina: tijelo broda (3 modula), sustavi navigacije i upravljanja u svemiru, obrada podataka (brodsko računalo), komunikacijski i telemetrijski sustavi, sustav reguliranja temperature, sustav dobave i pohrane električne energije, znanstvena oprema, sustav održavanja životnih uvjeta u brodu, uređaji unutarnje rasvjete i svjetlosne signalizacije, uređaji za odvajanje broda od rakete u slučaju njene havarije u početnoj fazi leta, uređaji koji omogućuje povratak i slijetanje.

Ovisno o inačici orbitalnog modula dužina broda Shenzhou je različita i za inačicu s posadom iznosi 9,25 m (8,24 m bez uređaja za spajanje). Masa u putanji je 7.800 kg. Samostalno može letjeti do 7 dana. Do sada je raketama CZ-2F u svemir lansirano 10 svemirskih brodova: SZ-1 (pokusni let prototipa; 20.11.1999.), SZ 2-4 (bespilotni letovi prototipa), SZ 5,6 (let s posadom), SZ-7 (let s posadom i izlaskom taikonauta iz broda) i SZ 9,10 (let s posadom; spajanje i boravak u postaji TG-1).

Slika 1. - Svemirski brod Shenzhou. © Ljubaznošću: China Manned Space Engineering
Orbitalni modul je projektiran i opremljen tako da nakon razdvajanja može funkcionirati kao samostalna letjelica (satelit), te je opremljen sa 16 malih raketnih motora. Za takve zadaće oprema se s dva krila sunčevih baterija, a umjesto uređaja za spajanje na čeonom dijelu s vanjske strane modula montiraju se uređaji različite namjene. U inačici broda koji se treba spojiti sa svemirskom postajom, na čeoni dio ugrađuje se aktivni uređaj za spajanje. Taj uređaj za spajanje (APAS-89) istovjetan je onome koji je korišten u ruskom modulu Kristal (dužina mu je 1,01 m). Kada se u brodu nalazi posada onda se izostavljaju krila sunčevih baterija, a umjesto nekih uređaja ugrađuje se sanitarni čvor. Na dnu orbitalnog modula nalazi se prolaz u povratni modul promjera 65 cm. Dimenzije orbitalnog modula su: 2,8 m (dužina), 2,25 m (promjer), 2x3,4 m (krilo sunčevih baterija).

Povratni modul je jedini koji se vraća na Zemlju. Osim pri povratku u njemu se nalazi posada i tijekom lansiranja. Opremljen je s pet padobrana različite namjene. Glavni padobran ima površinu od 1.200 kvadratnih metara. Izvlačenje padobrana započinje na visini od 10 km. Toplinski štit mase 280 kg odbacuje se na visini od 6 km, a raketni motori za meko slijetanje (4 komada) uključuju se 1 m iznad tla. Dimenzije povratnog modula su: 2,5 m (dužina) i 2,52 m (promjer). Volumen modula je 6 kubnih metara. Opremljen je s 8 motora za upravljanje.

Crtež 1. - Glavni dijelovi svemirskog broda SZ i postaje TG. Crtež: Junior Miranda; obrada V. Matleković - Eki
Servisni modul dugačak je 3,05 m, a promjer mu je 2,5 m, osim na kraju gdje je 2,80 m. Opremljen je s četiri glavna motora od kojih svaki ima potisak od 2,5 kN i 24 motora za održavanje i promjenu orijentacije broda u putanji. Razdijeljeni su u tri grozda, svaki sa 4x2 motora (8 s potiskom od 150 N i 16 s potiskom od 5 N). Tekuće gorivo N2O4 / MMH ukupne mase 1.000 kg razdijeljen je u četiri spremnika (svaki sadrži 230 litara). Električna energija dobiva se iz dva krila sunčevih baterija od kojih je svako dugačko 7,5 m i široko 2 m, a prosječna snaga električne energije koju daju je 2 x 1,5 kW.

Kineska svemirska postaja Tiangong-1 (TG-1)

U putanju kruženja oko Zemlje kineska svemirska postaja Tingong-1 lansirana je 29.9.2011. godine svemirskom raketom CZ-2F/G. Snabdjevena je kisikom i vodom za boravak posade u trajanju od najduže 60 čovjek-dana. Potrošene količine kisika i vode ne mogu se naknadno nadomjestiti, a postaja nema uređaje za regeneraciju unutarnje atmosfere. Sastavljena je iz dva valjkasta (cilindrična) dijela različitog promjera i dužine. Treći dio je konusni prsten promjera 3,35 / 2,5 m i dužine 1,1 m, koji međusobno povezuje cilindrične dijelove. U tom dijelu postaje nalazi se, osim znanstvene opreme za motrenje i snimanje Zemlje i druga oprema.

Cilindar većeg promjera (3,35 m) dugačak je 5 metara i u njemu je uređen boravišni i radni dio za posadu u uvjetima umjetne atmosfere (4 x 2 x 1,8 m). Drugi dio postaje (valjak manjeg promjera) je njen servisni dio gotovo identičan servisnom dijelu broda Shenzhou. Servisni dio dugačak je 3,3 m, a promjer mu je 2,5 m. Na njega su pričvršćena dva krila sunčevih baterija od kojih je svako dugačko 10 m, a široko 3 m. Prosječna snaga svakog od krila je 2.5 kW, a maksimalna snaga oba krila kratkotrajno može biti i 6 kW. S prednje strane postaje nalazi se pasivni uređaj za spajanje sa svemirskim brodom Shenzhou. Unutar njega nalazi se tunel promjera 0,8 m kroz koji posada svemirskog broda ulazi i izlazi iz postaje.

Svemirska postaja Tiangong-1. © Ljubaznošću: China Manned Space Engineering
Visina putanje korigira se s dva motora svaki s potiskom od 490 N. Motori za održavanje i promjenu položaja postaje u putanji jednaki su onima na servisnom dijelu broda SZ, a također gorivo i spremnici goriva. Sadašnja posada SZ-10 je zadnja posada koja je boravila i radila u postaji, jer su zalihe vode i kisika nedostatne za još jednu posadu. Prethodno je u TG-1 boravila posada broda SZ-9, a još ranije bez posade s postajom spojio se SZ-8. Veza s nadzornim i upravljačkim središtem u Kini održava se posredstvom zemaljskih postaja, posebno opremljenih brodova kao i satelitima tipa TL. Izgled svemirske postaje Tiangong-1 predočen je na slici 2, a glavni dijelovi na crtežu 1.

Ukupno komentara: 2
Uključi se u raspravu
Najnoviji komentari
Danijel Reponj
18.06.2013. u 14:48 sati

Evo ispravljeno, hvala Arkturus! Zahvaljujem se u ime autora na pohvalama, drago nam je da ti se sviđa kako on piše :-)
Arkturus
18.06.2013. u 09:43 sati

Štamparska greška. SZ 5,6 (let bez posade) - treba izbacit bez. Odličan opis! Svi podaci na jednom mjestu!