Svemirsko kampiranje

Kad se na kampiranju osjećate kao kod kuće... Ljeto se neumitno bliži, neki od nas već ozbiljno razmišljaju o kampiranju pod zvijezdama.

Ilustracija BEAM-a spojenog na ISS.

Samo kojih par stotina kilometara iznad Zemlje astronauti na Međunarodnoj svemirskoj postaji ovog će vikenda (15./16. travnja) započeti s osposobljavanjem svog prvi "kamperskog habitata" - BEAM (Bigelow Expandable Activity Module). Riječ je o eksperimentalnom modulu koji je 10. travnja 2016. godine SpaceX-ovom raketom Falcon 9 dopremljen na ISS.

BEAM u mjerilu.
BEAM je poput dobrog kamperskog utočišta sklopljen tako da zauzima prostor dimenzija 1.7 x 2.36 m, u razvučenom, radnom položaju njegove će dimenzije biti 4.0 x 3.2 m, a ukupna korisna unutarnja zapremina iznosi 16m3. Metalni skelet BEAM-a posjeduje mehanizam za razvlačenje i konstrukcijsku potporu, a zidove čini rastezljiv materijal nalik kevlaru. Prostor među stjenkama zidova ispunjen je vinil-polimerskom pjenom, sve zajedno pruža zaštitu unutrašnjosti od udara mikro meteoroida te zračenja iz svemira.

Svemirsko kampiranje bi moglo postati stvarnost?
Ovog vikenda BEAM će robotičkom rukom Canadarm-2 biti premješten iz teretnog prostora bez pritiska SpaceX-ova Dragona na spojni prihvat modula Tranquility. "Napuhavanje" ovog kamperskog modula uslijediti će krajem svibnja dok će astronauti u njega po prvi puta ući sredinom lipnja. Planirano je da misija BEAM-a traje dvije godine, nakon čega će biti odvojen od ISS i usmjeren ka nižim slojevima atmosfere gdje će izgorjeti. Ovo je iznimno zanimljiv projekt, budu li rezultati korištenja BEAM-a pozitivni, to će umnogome promijeniti arhitekturu građenja ljudskih nastambi u svemiru.

Bude li ovaj projekt uspješan, mnoge će se stvari promijeniti.
Znatno je lakše lansirati i transportirati sklopljene module koje se na odredištu (Mjesec, Mars) razvije u puni volumen nego sobom vući velike i teške strukture. Bigelow Aerospace ima iskustva sa svemirskim modulima na napuhavanje (možda preciznije reći; na razvlačenje i napuhavanje). Eksperimenti sa sličnim strukturama (Genesis I i II) uspješno su obavljeni 2006.-2007. Tijekom operativnog vijeka BEAM-a astronauti će u njega ulaziti nekoliko puta godišnje.