Invazija privatnika u svemir

Srijeda, 22. prosinca 2010. u 21:33 sati

Svemirsko doba otpočelo je sa Sputnjikom, nastavilo s Gagarinom, kulminiralo s Apollo slijetanjima na Mjesec i svemirskim postajama u Zemljinoj orbiti. Nedostatak izazova, volje, politike i novca već desetljećima astronautička istraživanja drže u sputanim vodama. No stvari se zadnjih godina pomalo mijenjaju. Dolaskom ili bolje rečeno ulaskom privatnog kapitala u astronautička istraživanja, potiho se "iza brda" valja nova velika revolucija.

Koncept svemirskog aviona Sierra Nevada Corp.

Nekoliko privatnih tvrtki već je krupnim koracima ušlo u svemirsku odiseju. U tome ih je zasigurno ohrabrio NASA-in Commercial Crew Development program. Dvije stotine milijuna USD i novi zamašnjak astronautičke revolucije postali su stvarnost.

Suvremena inačica dizajna svemirskog taksija od prije 40 godina

SpaceX već je uspješno testirao svemirski brod Dragon. Isti će uskoro postati operativan i obavljati redovan teretni promet između ISS-a i Zemlje. Kroz 3-4 godine njime bi u izmijenjenoj inačici u svemir trebali krenuti i ljudi.

Svemir više nije privilegij odabranih već hrabrih

Boeing je u svoj CST-100 uložio značajna sredstva, a rezultati nisu daleko. Testiranja su u tijeku, a poznato je da se Boeing ne šali. U kategoriji tog dizajna svemirskih letjelica nove generacije još se uvijek nalazi i Lockheed Martinov Orion iako je on primarno bio predviđen u sklopu ukinutog NASA-inog programa Constellation.

Boeingov Apollo koncept

Tu je i pomalo zagonetna tvrtka Interorbital systems koja upravo testira svoj dizajn rakete nosača koja u svemir mora ponijeti kapsulu rudimentarnog ali funkcionalnog dizajna. U jednoj od prvih u svemir će letjeti Miroslav Ambruš Kiš iz Zagreba! Nekoliko drugih tvrtki odlučilo je svemir pretvoriti u stvarnost "običnog čovjeka", no uz dijelom modificiran dizajn preskupih i prekompliciranih raketoplana koje NASA upravo povlači iz operativne uporabe.

Istraživanja u astronautici nikad nisu bez pogrešaka

Space Adventures, Orbital Sciences, Virgin Galactic, Sierra Nevada Corp., u različitim su fazama izrade umanjenih inačica raketoplana koji svoj izvorni dizajn vuku iz (tada neperspektivnih) projekata svemirskog aviona krajem šezdesetih i početkom sedamdesetih godina prošlog stoljeća. U tom financijsko-poduzetničkom duhu treba promatrati i pojedine projekte iz Europe, Rusije, Kine pa čak i Indije. Stremljenja su velika, ulaganja i očekivanja zabrazdila su toliko duboko da novu svemirsku revoluciju više nitko ne može zaustaviti. Let čovjeka u svemir postaje cilj privatnog kapitala.

Ukrajinska letjelica kojom će istarski rover kročiti na Mjesec

U tom svjetlu, i mi u Istri smo se priključili svojevrsnom "Novom robotičkom pohodu na Mjesec". Astronomska udruga Vidulini u međunarodnom timu SYNERGY MOON radi na izradi Mjesečevog robotiziranog vozila koji bi za dvije godine trebao na našem prirodnom satelitu načiniti svoje prve korake. Svijet je postao globalno selo. Istarski rover biti će lansiran američkom raketom, na Mjesec spušten Ukrajinskom letjelicom, a u cijeloj priči privatnika, entuzijasta, stručnjaka nebo nad nama više neće biti granica dostižnosti.