Otvorena je zvjezdarnica Apollo

Zvjezdarnica je dobila ime po najvećem i najznačajnijem poduhvatu u povijesti ljudskoga roda ikada - odlasku ljudi na Mjesec, i njihovom sigurnom povratku natrag na Zemlju.

Hrvatska astronomija bogatija je za još jednu zvjezdarnicu. U mjestu Sveti Đurađ, pored Virovitice, 25.04.2015. godine, puštena je u rad zvjezdarnica Apollo koja spada u klasu malih zvjezdarnica tzv. "backyard observatory" s pomičnim krovom (roll-of) veličine 3 x 2,5 metara. Riječ je o privatnoj zvjezdarnici čiji je vlasnik virovitički astronom amater Danijel Reponj, a izgradnja i opremanje trajalo je godinu dana.

Zvjezdarnica Apollo
Zvjezdarnica Apollo opremljena je suvremenim robotiziranim teleskopom kojime se upravlja računalima u računalnoj mreži. Na stupu teleskopa nalazi se paralaktična montaža Sky-Watcher NEQ-6 PRO GoTo SkyScan, a na njoj su dvije optičke cijevi (teleskopi) Sky-Watcher Maksutov 127/1500 mm i Celestron 11 schmidt-cassegrain 280/2800 mm. Riječ je o katadioptičkim teleskopima čija konstrukcija omogućava da se instrumenti velike žarišne duljine "upakiraju" u kratke cijevi (tubuse).

Teleskopi zvjezdarnice Apollo
Na stupu pored zvjezdarnice se nalazi i meteorska kamera Hrvatske meteorske mreže koja svake noći snima i bilježi meteore te rezultate šalje u Hrvatsku meteorsku mrežu na analizu i daljnju obradu. Osim navedenoga, zahvaljujući Kristijanu Paljaru, virovitičkom zaljubljeniku u meteorologiju, u sklopu zvjezdarnice Apollo nalazi se i automatska digitalna meteorološka postaja koja mjeri sve meteorološke parametre u okolini zvjezdarnice i podatke šalje u meteomrežu na Internetu.

Sunčani sat (još jedan) kojega je izradio prof Zlatko Kovačević s temom programa Apollo, za poklon Danijelu.
U neposrednoj blizini zvjezdarnice Apollo, na travnjaku stoji prekrasni veliki ekvatorijalni sunčani sat "Sagitta Borealis" poklon virovitičkog barda astronomije prof. Zlatka Kovačevića, koji je sunčani sat poklonio Danijelu povodom izgradnje zvjezdarnice. Zahvaljujući Zlatku, Virovitica i škole u okolici imaju mnoštvo različitih sunčanih satova.

Originalna NASA-ina kapa.
Zvjezdarnica Apollo specijalizirana je za praćenje  aktivnosti Sunca i meteora. Naravno, iz nje se motre i ostali nebeski objekti i astronomske pojave. Danijelova ljubav iz dana kada se počeo aktivno baviti astronomijom bilo je promatranje i bilježenje Sunčeve aktivnosti metodom projekcije na zaslon pa će tu tradiciju nastaviti i u zvjezdarnici Apollo. Zvjezdarnica je dobila ime po najvećem i najznačajnijem poduhvatu u povijesti ljudskoga roda ikada - odlasku ljudi s našega planeta na jedno drugo nebesko tijelo, Mjesec, i njihovom sigurnom povratku natrag na Zemlju - programu Apollo.

Virovitički astronomi i ljubitelji astronomije.

Video snimak otvorenja
Otvorenju zvjezdarnice Apollo prisustvovali su virovitički astronomi-amateri i zaljubljenici u noćno nebo, prijatelji koji su učestvovali u izgradnji zvjezdarnice, a zvjezdarnicu Apollo u pogon je svečano pustio prof. Zlatko Kovačević. Uz otvorenje zvjezdarnice puštene su u rad i njezine web stranice koje je pritiskom na tipku računala pustila u rad novinarka i ljubiteljica astronomije Marija Lovrenc, koja je puno puta pratila i pisala o onome što virovitički astronomi rade.

Marija Lovrenc pušta stranice zvjezdarnice Apollo na web.
Iako Virovitica više nema astronomsku udrugu, astronomija i dalje živi u srcima virovitičkih astronoma amatera koji svoje aktivnosti redovito objavljuju na Internetu. Zvjezdarnica Apollo samo je nastavak te svijetle tradicije. Sve o ovoj zvjezdarnici možete pronaći na njezinoj web stranici, na adresi www.zvijezde.eu.