Snimili smo eksploziju Nove zvijezde!

Kako smo jučer izvijestili, na našem nebu u omanjem zviježđu Delfin dogodila se gigantska zvjezdana eksplozija. Načinjeno je gotovo tri tisuće mjerenja sjaja tijekom noći!

5-inčni Clark refraktor na US Naval Observatory. @ Ljubaznošću: Dave Jurasevich

Nekoliko je astronoma s ovih područja potvrdilo kako je Nova Delphini 2013 i vizualno bez tehničkih pomagala vidljiva na noćnom nebu. Golim je okom opažana i iz Vidulini. Tijekom noći Gregor Srdoč je robotiziranim teleskopom EXO NEXT Vidulini Observatory snimio ovu eksploziju čiji je sjaj ekvivalentan sjaju stotinu tisuća Sunaca!

Nova Delphini 2013. © Ljubaznošću: Gregor Srdoč

Fotometrijski snimak Nove Delphini 2013. © Ljubaznošću: Gregor Srdoč
Načinjeno je gotovo tri tisuće mjerenja sjaja tijekom noći! Još je nekoliko naših kolega, astronoma amatera, također snimilo ovaj događaj; Krunoslav Vardijan iz Zagorja (Swedruza Observatory), Marko Savić i Srdjan Pavlica iz Beograda, Jaroslav Grnja i Janko Mravik iz Vojvodine sa zvjezdarnice Night Hawk. Samozatajni astronom "F4ailure" iz Zagreba načinio je skicu vidnog polja s ucrtanim položajem Nove Delphini 2013.

Nova Delphini 2013. © Ljubaznošću: Jaroslav Grnja i Janko Mravik

Nova Delphini 2013. © Ljubaznošću: Krunoslav Vardijan
Očekuje se da se i najveći teleskopi svijeta okrenu prema ovoj zvijezdi. Uhvatiti trenutak eksplozije Nove zvijezde i pratiti razvoj događanja veoma je važno astrofizičarima u nastojanjima da bolje razumijemo procese i tijek događanja rođenja, evolucije i smrti zvijezda. Prema fotometrijskim mjerenjima nezavisno načinjenim pri Vidulini Observatory te Night Hawk Observatory tijekom moći sjaj Nove Delphini iznosio je 5.210m (22:10 LT), 4.800m (03:50 LT)  odnosno 5.109m (00:30 LT). Jasno je vidljivo kako sjaj zvijezde i dalje raste te će ju u noći s petka na subotu zaista biti lako uočiti na noćnom nebu golim okom!

Nova Delphini 2013. © Ljubaznošću: Marko Savić

Nova Delphini 2013. Ispravak: desna fotografija snimljena je 15.08. u 23:15 LT. © Ljubaznošću: Srdjan Pavlica

Nova Delphini 2013. © Ljubaznošću: Srdjan Pavlica
Prilikom eksplozija Novih i Supernovih zvijezda njihov se sjaj poveća za red veličina nekoliko tisuća do nekoliko desetaka tisuća puta te takve zvijezde nerijetko svojim sjajem nakratko zasjene čak i sjaj desetaka milijuna zvijezda u svojoj okolici. Kada bi se tako nešto dogodilo u našem neposrednom svemirskom susjedstvu "veoma bi se negativno odrazilo na život na Zemlji". Narednih noći astronomi će pažljivo promatrati daljnja događanja oko Nove Delphini.