Svjetlosno onečišćenje - Donji Miholjac 2011.

Subota, 03. rujna 2011. u 22:15 sati

Glavni problem svakog astronomskog druženja i promatranja noćnog neba je svjetlosno zagađenje. Saznavši za Program "Sačuvajmo zvjezdano nebo nad Hrvatskom" Astronomske udruge Vidulini, članovi Astronomskog društva "Andromeda" iz Donjeg Miholjca odlučili su napraviti mjerenja te saznati nivo svjetlosnog zagađenja na području Donjeg Miholjca i njegove šire okolice.

Glavni problem AD "Andromeda" pri promatranju noćnog neba

Obzirom na to da se mjerenje ne obavlja za vrijeme mjesečine, morali smo čekati pogodan dan. Odluka je pala na četvrtak, 25.8.2011. Nakon iznimno vrućeg i sparnog dana, večernja temperatura od 27° C je bila sasvim ugodna za terenska istraživanja. Vedro nebo i entuzijazam članova bili su garancija uspješno provedenog mjerenja. Okupili smo se na staroj lokaciji, sa koje inače obavljamo promatranja, u 21h. Nakon kratkog dogovora te podjele obrazaca za mjerenje granične zvjezdane magnitude, odredili smo timove te mjesta koja ćemo posjetiti tijekom večeri.

Za svako mjesto mjerenja ispunjen je po jedan ovakav obrazac

Prvi tim je krenuo u smjeru juga i jugoistoka, dok se drugi zaputio u smjeru zapada. Mjerenja su provođena tako da smo uspoređivali izgled zviježđa zvijezda Malog medvjeda sa zvjezdanim kartama koje se nalaze na obrascu za mjerenje granične zvjezdane magnitude. Prije samog određivanja bilo je važno sačekati nekoliko minuta u mraku kako bi se oči prilagodile na postojeće uvjete. Vrijednosti graničnih magnituda koje smo zabilježili na svim lokacijama kreću se od vrijednosti M=4 do M=6. To znači da su vidljive zvijezde od 4 do 6 magnitude. U astronomiji sjaj zvijezda se određuje pomoću zvjezdanih veličina ili magnituda (m). Sjajnije zvijezde označavaju se manjim brojevima, a manje sjajne zvijezde većim. Najslabije zvijezde koje možemo vidjeti golim okom na nebu bez svjetlosnog zagađenja kažemo da su sjajnosti između šeste i sedme magnitude. Osim zvijezda, magnitudama se mjeri sjaj i svih ostalih objekata na nebu - planeta, Sunca, Mjeseca, satelita itd. Primjerice pun Mjesec ima magnitudu od -13m, a najsjajnija zvijezda Sirius magnitude je -1,44m, dok je Sjevernjača magnitude +1.97m, a Andromedina galaksija ima sjaj od +3,50m što ju svrstava u najudaljeniji objekt vidljiv golim okom pri idealnim uvjetima.

Tijekom večeri smo proveli mjerenja na 14 lokacija, od kojih su četiri lokacije uključivala područje Donjeg Miholjca, a preostalih 10 su susjedna mjesta (Viljevo, Cret Viljevski, Blanje, Ivanovo, Kapelna, Rakitovica, Miholjački Poreč, Radikovci, Podravski Podgajci, Črnkovci). Vrijednosti M=4 do M=6 nisu loše, čak štoviše za uži centar grada, vrijednost na kojoj se da uočiti Mali medvjed je jako dobra kvaliteta neba. Mjesta Radikovci, Kapelna, Cret Viljevski imaju najbolje nebo uz vrijednost M=6. Promatrači koji su na tim mjestima mjerili kažu da su mogli čak golim okom vidjeti Andromedinu galaksiju - M31 uz napor i ne direktno gledanje.

Područje koje smo prošli tijekom jedne noći

Dobivene podatke proslijedili smo Astronomskoj udruzi Vidulini na daljnju obradu. Svjetlosno zagađenje je veliki problem svih astronomskih društava i zaljubljenika u noćno nebo. Sudjelovanjem u ovom programu, Astronomsko društvo "Andromeda" iz Donjeg Miholjca prikupilo je podatke za koje se nadamo da će koristiti u daljnjim programima namijenjenima smanjivanju svjetlosnog zagađenja na području Republike Hrvatske.