Zvjezdana noć na Petrovom vrhu

Zviježđa Orion, Veliki Pas i Mliječna staza. © Ljubaznošću: Jeremy Perez

Eto bio sam jučer u Daruvaru. Općenito su prognoze govorile vedro nakon 18 sati, ali neki modeli su predviđali dolazak naoblake oko 12-1. To me nije odvratilo od odlaska jer nakon zadnjeg Sljemena sam žudio ponoviti promatranje u pravom mraku. Dag je odustao zbog najavljenog južnog vjetra i moguće vlage a nitko od 15-ak ljudi što sam zvao na nije moglo ići tako da sam bio sam na Petrovom vrhu.

Trebalo mi je oko sat vremena da se probijem do izlaska iz grada kroz popodnevnu gužvu, ali od tamo do Petrovog vrha sam bio za sat i pol i to vozeći po ograničenjima, znači može se i brže. Usput me oprala kiša, a svuda su bili oblaci. Kad sam stigao bio je već polumrak i za postavljanje teleskopa i šatora trebalo je svjetlo. No odmah se vidjelo da je ova lokacija miljama ispred Sljemena. Na zapadu se još vidjelo malo svjetlije ali ostatak neba je bio posut tisućama zvjezdica. Prekrasno.

Galaksija M 81. © Ljubaznošću: Dražen Škrinjarić

Dok se 10" dobson teleskop hladio, usjeveravao sam EQ platformu. Mogu reći da red-dot polaroskop genijalno radi, nakon što sam ga kalibrirao na Sljemenu ovaj put poslije podešavanje azimuta i nagiba rezultati su bili konzistentni.

Počeo sam sa M81 i M82. Razlika u odnosu na prošlo promatranje je ogromna. Galaksije su puno svjetlije i kontrast je bolji. No Supernova na 112 x se vidjela tek skrenutim pogledom.

Od M108 vidljiva je samo mrlja. No M97, maglica Sova, pokazala je oči. Bile su vidljive na 156 x sa UHC filtrom. Dobar početak večeri.

Galaksija M 33. © Ljubaznošću: Zoran Novak

Ubacio sam 28 mm 82° Lacertu i krenuo na velike objekte. Double cluster je pravi dragulj i super objekt za wide-field. Inače rijetko gledam otvorene skupove ali ovaj mi je prekrasan. Na Andromedinoj galaksiji su se jasno pokazali krakovi, tamnija i svjetlija područja. M33 nije bio nešto spektakularno, u sjećanju mi je pogled kroz 300 mm teleskop na Mazinu i teško da ću to doživjeti s ovim teleskopom. Još sam provjerio da li se vide refleksijske maglice u Plejadama i jasno su se vidjele sjene oko zvijezda. Orionova maglica na malom povećanju pokazuje koliko je zapravo velika, osim središnjeg dijela vidjela su se i okolna svjetlija područja.

Orionova maglica M 42. © Ljubaznošću: Zoran Novak

Vratio sam se na bino i počeo s galaksijama. Prva na redu je bila M101, vidjele su se naznake strukture ali vrlo slabo. M51 je ispunila sva očekivanja. Dugo sam je gledao i uživao u detaljima, vidjela se kao na fotografiji. Na M63 i M94 se nisam dugo zadržavao. Potom NGC4490, NGC4449, NGC4214 i NGC4361. Ova zadnja je poznata kao Whale galaxy i stvarno liči na kita. Vidio se i pratioc magnitude 12.3, doduše tek skrenutim pogledom, nakon što sam pogledao fotografiju gdje bi trebao biti. U ovom trenutku mi je palo na pamet - pa sve ovo sam vidio i u tražiocu! Imam 8x50 Right-angle finder i na ovom nebu 50 mm promjera je dovoljno da se uoče galaksije magnitude između 9 i 10.

Galaksija NGC 4565. © Ljubaznošću: Boris Štromar

Prešao sam u Berenikinu kosu, glavni cilj je bila NGC4565. To je najdraža galaksija Johna Dobsona (osim naše, naravno) i super je meta za veće teleskope. Usput sam prešao preko NGC4494. Dugo sam promatrao 4565 gledajući ne bi li uočio tamnu prugu koja odvaja gornji i donji dio galaksije koja izgleda kao igla jer ju gledamo bočno tj. edge-on. Lijevo i desno od centralnog zadebljanja vidio se samo svijetli dio no na sredini se vidio tanki tamni pojas. Bio sam oduševljen viđenim i presretan teleskopom i detaljima koji se u njemu vide. Škicnuo sam i M64 pa prešao na M53 kuglasti skup. Na Sljemenu je bio samo mrlja ali ovaj put uz skrenuti pogled bio je potpuno razlučen.

Planet Jupiter. © Ljubaznošću: Mladen

Jupiter sam vidio i bolji iako detalja nije falilo. Slika je bila relativno mirna no bio je nekako ispran. Na 156 x još koliko-toliko, a na 265 su se već gubili detalji.

Vratimo se na galaksije. Ostavio sam 8 mm okulare u binu i počeo u Lavu. M105 su je vidjele sve tri galaksije, pa M95, M96, M65, M66 i NGC3628. Unatoč dobrom povećanju i uskom vidnom polju TS NED okulara traženje nije predstavljalo problem. Preporodio sam se s tabletom i SkySafarijem. Zumiranjem se može točno podesiti koje zvijezde su vidljive i postići sliku iz tražioca na tabletu i nakon pola godine korištenja dobro sam se uvježbao. Kao početnik i prije tableta sam bio poprilično izgubljen na nebu.

Zvjezdani skup M13. © Ljubaznošću: Saša Nuić

U Djevici sam isprobavao hoppanje kroz okular i išao redom po galaksijama i nisam šarao napamet nego identificirao svaku galaksiju. Redom M98, M99, M100, M85, NGC4450, M84, M86, NGC4435, NGC4461, NGC4473, M88, M91, M90, M89, M87, M58, M59, M60, M49.

Mars je već izašao no bio je nisko i kuhao. Sjeo sam u auto malo se zagrijati no nakon 20-ak minuta počeli su se tu i tamo navlačiti oblaci. Na brzinu sam izašao i pogledao još M3 i M13. Mars je bio pokriven, a onda se zatvorilo skoro cijelo nebo. Kako je bilo oko ponoći, a bio sam umoran, raspremio sam teleskop i naravno kad sam bio gotov opet se razvedrilo. Nije mi se dalo vraćati teleskop i otišao sam na spavanje pod dojmom večeri.

Ujutro sam otišao na kavu u Daruvar s Josipom iz AD Kumova Slama. Do Zagreba mi je opet trebalo sat i pol.

Sve u svemu vrlo uspješna noć i dobri uvjeti. Mogao sam još pričekati Mars ali opozicija tek slijedi pa će biti još prilike. Vlage nije bilo skoro uopće, oko 11 sam primijetio malo mraza na koferu sa okularima ali na teleskopu nije bilo ništa, Dagov strah je bio neopravdan ovaj put.

Ukupno komentara: 2
Uključi se u raspravu
Najnoviji komentari
Deepskypedia
05.03.2015. u 21:19 sati

Ako netko želi dijeliti reporte, može i na facebook grupi "Nebeski putopisi": https://www.facebook.com/groups/872300872809827
davor
05.03.2015. u 07:53 sati

Prava poslastica za čitanje, Bravo Marko!