Geminidi 2014 - vatromet meteora na noćnome nebu

Ovog vikenda, tijekom noći sa subote na nedjelju i nedjelje na ponedjeljak očekuje nas raskošni nebeski vatromet zvijezda padalica iz skupine Geminida.

Geminidi iz 2010. godine, kompozit - © Ljubaznošću: Rezman Observatory / Javor Kac
Broj otvaranja1990

Najaktivnija, izuzetno markantna i jedna od najmlađih meteorskih skupina pod nazivom Gemnidi pojavila se na našem nebu u drugoj polovici XIX stoljeća. Prva istraživanja Geminida započela su u Engleskoj i SAD 1862. godine. kada su astronomi R. Greg, B. V. Marsh te A. Twining (neovisno jedni od drugih) zapazili kako do tada zapravo nepoznata meteorska skupina svake godine postaje sve aktivnija. Sa svega nekoliko meteora na sat sredinom devetnaestog stoljeća, aktivnost je ubrzo narasla na 14 meteora/sat, da bi početkom dvadesetog stoljeća iznosila 20 meteora/sat. U tridesetim godinama prošlog stoljeća iznosila je 70 meteora/sat, a devedesetih je izmjereno preko 110 meteora/sat. Tijekom posljednjih godina aktivnost (brojnost) i dalje raste.

Vaše su oči najbolji instrument za promatranje zvijezda padalica. Zahvaljujemo se Mellani Sabo na ovom lijepom selfieju
kojime je pokazala da za promatranje zvijezda ne trebate uvijek imati teleskop, ponekada su dovoljne samo - lijepe oči.
Meteorske skupine obično su razasuti ostaci nekadašnjih ili postojećih kometa (pa čak i asteroida) na eliptičnim putanjama oko Sunca, a koje presijecaju Zemljinu orbitu. Astronomi su obradom opažanja izračunali kojem nebeskom tijelu pripadaju meteorske skupine koje se pojavljuju tijekom godine. No, kada se pokušalo otkriti matično tijelo Geminida - nije pronađeno ništa! Tek prije trideset i jednu godinu (11. listopad 1983. godine). astronomi S. Green i J. K. Davies, koristeći NASA-in satelit za infracrvena opažanja svemira IRAS, detektirali su objekt - izvorište Geminida. Riječ je o stjenovitom asteroidu (!) oznake 1983 TB (kasnije preimenovan u 3200 Phaethon). Mjerenja ovih znanstvenika potvrdio je naredne noći i astronom C. Kowal. Misterij je bio razriješen!

Phaethon - izvorište meteora Geminida. © Ljubaznošću: Sky and telescope
Phaethon, promjera tek nešto više od 5 km, oko Sunca kruži po veoma izduženoj eliptičnoj orbiti s ophodnim periodom od 523 dana, a Suncu se približi na svega 22 milijuna km. Kako je došlo do toga da Phaethon za sobom "povuče" mnogobrojne male komadiće međuplanetarne materije iz asteroidnog pojasa i danas je nepoznanica. Kao jedna od mogućih varijanti spominje se sudar s nekim drugim asteroidom. Ovo nebesko tijelo spada u skupinu asteroida, a ponaša se poput komete ali bez repa. U lipnju 1996. godine astronomi su pronašli još jedno slično nebesko tijelo asteroid/komet Elst-Pizarro. Što se točno dogodilo s ovim objektima zauvijek će ostati tajna, čak i kada shvatimo njihovu pravu prirodu.

Geminidi iz 2010. godine, kompozitni snimak. © Ljubaznošću: Rezman Observatory / Javor Kac
U svakom slučaju, za vrijeme ovogodišnjeg maksimuma aktivnosti Geminida koji nastupa u nedjelju 14. prosinca nešto iza 13 sati, statistički nas očekuje po jedan meteor svakih pola minute. U našim krajevima najbolje vrijeme za vizualno opažanje Geminida je noć sa subote na nedjelju te noć sa nedjelje na ponedjeljak. Realno je očekivati nekoliko desetaka golim okom vidljivih meteora na sat! Geminidi su izrazito spori i izrazito sjajni meteori koji u koliziju s gornjim slojevima Zemljine atmosfere ulaze pri brzinama od "svega" 30 km/s. Budu li nas poslužile vremenske prilike svakako se isplati otići izvan zone svjetlosnog zagađenja te uživati u mnogobrojnim zvijezdama padalicama.

Za samo opažanje meteora nije nam potrebna tehnička potpora. Meteori se pojavljuju na cijelom nebu, nema nekog "povoljnijeg" sektora za opažanje. Ukoliko ovaj noćni voajerizam provodimo na osamljenom mjestu, svakako se treba dobro obući, upoznati ukućane i/ili prijatelje gdje se nalazimo, uzeti mobitel, lampicu te nešto malo hrane i vode. Upamtite, svaki bljesak na nebu znak je kolizije mikronskih čestica međuplanetarne materije koje svemirom jure brzinom od nekoliko desetaka km u sekundi.

Geminidi - zvjezdana karta. © Ljubaznošću: Sky and telescope/HR prilagodba Marino Tumpić
Na kraju, otkriti ćemo vam i zašto su Geminidi prosječno znatno sjajniji od "klasičnih" meteora koji svoje porijeklo vuku od kometa. Njihova je specifična gustoća reda veličine 2-3 g/cm3 za razliku od klasičnih meteora koji su specifične gustoće svega 0.3 g/cm3. Moguće da vidite i poneki poveći fragment (čitaj iznimno sjajni meteor - bolid ili čak i vatrenu kuglu),  tada postoji i mogućnost da takav fragment dospije do Zemljine površine. Ukoliko baš nikako ne želite uživo sudjelovati u romantici nebeskih vatrenih strijela ili u slučaju da vremenske (ne)prilike onemoguće opažanje, na raspolaganju su barem tri virtualne opcije:

Virtual Telescope Project 2.0,
SLOH robotic telescope te
NASA-in web chat

Putem njih će biti moguće na ekranima računala u realnom vremenu gledati što se događa na stotinjak kilometara iznad naših glava. Ova je meteorska skupina aktivna je od 04. do 17. prosinca no broj meteora u tom je vremenu znatno manji nego za vrijeme maksimuma aktivnosti. Uživajte u zvjezdanom igrokazu!