Zvjezdani sudar 2022. godine?

Sudar zvijezda rezultirati će novom sjajnom zvijezdom u zviježđu Labuda. Rezultat je to gravitacijskog privlačenja dvaju zvijezda koje se nalaze u kontaktnom binarnom sustavu udaljenom 1.800 svjetlosnih godina.

Kontaktni binarni sustav zvijezda. © Ljubaznošću: ESO / L. Calçada

Ukoliko se istraživanja i računalne simulacije koje je na Sveučilištu Calvin (SAD) obavio tim astronoma i studenata predvođenim profesorom Lawrence Molnarom ostvare, kroz pet godina na nebu ćemo golim okom, u zviježđu Labuda, vidjeti novu sjajnu zvijezdu. Bit će to rezultanta gravitacijskog privlačenja dvaju zvijezda koje se nalaze u kontaktnom binarnom sustavu koji je od nas udaljen 1.800 svjetlosnih godina. Oznaka ovog sustava, glavne zvijezde, je KIC 9832227 (KIC -  Kepler Input Catalog).

Kontaktni binarni sustav zvijezda.
Kada se ove dvije zvijezde stope u jedno doći će do grandiozne eksplozije odnosno nastanka tkz. Nove crvene zvijezde. Njezin će sjaj na našem nebu biti toliko snažan da će svega nekoliko postojećih zvijezda biti sjajnije ili jednakog sjaja kao predstojeća Nova u Labudu. Molnarov tim započeo je ova istraživanja nakon što je jedan njegov student 2015. primijetio da bi se u ovom sustavu nešto zanimljivo moglo događati.

Slijedila su "prekopavanja" svih postojećih arhivskih snimaka ovog sustava od 2001. na ovamo. Dana 06. siječnja 2017. godine vijest je javno objavljena na zimskom sastanku American Astronomical Society u Dallasu. Iako su neki astronomi izrazili skepsu prema ovim istraživanjima četrdeset i dvije stranice dokumentiranog istraživanja upravo se nalazi na recenziji redakcije uglednog "Astrophysical Journal" prije nego bude i službeno objavljeno.

Računalni model kontaktnog binarnog sustava zvijezda. © Ljubaznošću: Calvin College / Cara Alexander,
Daniel Van Noord, Chris Spedden, and Larry Molnar
Točan datum ovog događaja ne može se danas odrediti, no prema svim parametrima, negdje tijekom 2022. godine, na nekoliko tjedana ili mjeseci na našem nebu sjajiti će nova zvijezda, itekako vidljiva golim okom. Kontaktne binarne dvojne zvijezde su sustavi dvaju zvijezda (glavna zvijezda i manja pratilja) toliko blizu jedna drugoj da se njihovi plinoviti vanjski dijelovi doslovce dodiruju i međusobno miješaju. Zanimljivo je spomenuti kako cijelo istraživanje unazad dvije godine prati i filmska ekipa koja o tome sprema film. Trailer možete pogledati ovdje.

Položaj KIC 9832227.
Iako mi na Zemlji moramo sačekati još pet godina da vidimo eksploziju i nastajanje nove zvijezde, sve se ovo zapravo već odigralo u svemiru i to prije cca 1.800 minus cca 5 godina. Informacije do nas iz svemira putuju brzinom svjetlosti (300.000 km/s) no kako je ovaj objekt udaljen oko 1.800 svjetlosnih godina upravo toliko vremena treba da informacija o tome pristigne do nas!