ALMA na granici svemira

Nakon petnaestak godina od dizajniranja, veliki sustav radio teleskopa ALMA u svoju je postavu na sjeveru Čilea primio 52. po redu od planiranih 66 antena.

Radio teleskopi promatraju svemir u radio opsegu.

Bila je to posljednja antena promjera 12 m za čiju je izgradnju zadužen američki partner. Isto toliko identičnih antena u obvezi je izgraditi Europa, dok se Japan obvezao na izgradnju četiri takve te 12 manjih (promjera 7 m) antena. Antena sa pripadnim sustavom montaže i navođenja (ukupne mase stotinjak tona s iznimnom preciznošću navođenja i praćenja objekata) postavljena je u čileanskoj pustinji Atacama na platou koji se nalazi na nadmorskoj visini od 5000 m. Znanstvena zajednica osmislila je sustav ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) s ciljem istraživanja svemira u nevidljivom dijelu elektromagnetskog spektra (EMS) s rezolucijom detalja nekoliko puta većom od bilo kojeg drugog astronomskog instrumenta na Zemlji i u svemiru, što je zbog prirode radio zračenja najveći problem radio astronomije.

Jedan u nizu radio teleskopa sustava ALMA.
Tek skupine velikih antena s iznimno osjetljivim prijemnim senzorima umrežene u jedinstven sustav, uz potporu snažnih računala za obradu podataka, sposobne su nam dati odgovore koje radio astronomi traže u najdubljim tminama svemira. ALMA istražuje svemir na milimetarskom i submilimetarskom području EMS-a. Antene su konfigurabilne u prostoru čime se mijenjaju parametri ovog radio teleskopa u ovisnosti od potreba istraživanja. Moguće je i parcijalno korištenje pojedine/pojedinih antena. Troškovnik cijelog projekta procjenjuje se na milijardu i pol USD. Sada slijedi testiranje i kalibracija postojećih antena u Atacami. Još četrnaest antena pristići će na Atacamu u narednim mjesecima. Početak punog opsega znanstvenih istraživanja svih 66 antena očekuje se tijekom naredne godine. ALMA je u ingerenciji sjevernoameričkih, europskih i japanskih partnera; National Science Foundation, European Organisation for Astronomical Research in the Southern Hemisphere te National Astronomical Observatory of Japan.