Pulski učenici izgradili jedinstvenu CubeDome

U suradnji Industrijsko-obrtničke škole Pula i Astronomske udruge Vidulini izrađena je posebna astronomska "kupola" (CubeDome).

Broj otvaranja1986

CubeDome je namijenjena smještaju jednog od robotiziranih teleskopa pri Vidulini Observatory. Riječ je o jedinstvenom tehničkom dizajnu koji je kao takav i patentiran u RH. Objekt ima radni naziv "CubeDome" (u slobodnom prijevodu - kocka-kupola). Omogućava smještaj i zaštitu od vremenskih nepogoda i utjecaja atmosferilija, robotiziranog teleskopa za svim pratećim sustavima unutar objekta. CubeDome je dimenzija 1200 x 1200 x 1400 mm. Nosiva konstrukcija izrađena je od metalnih profila, oplata bočnih stranica od OSB materijala, dok je krovni dio prekriven tankim aluminijem.

CubeDome - nacrt
Posebnost i inovativnost CubeDome ogleda se u mogućnosti potpunog podizanja gornje trećine objekta i njegova preklapanja unatrag, a što omogućava punu slobodu kretanja teleskopa te njegovo pozicioniranje / opažanje / praćenje ma koje pozicije / objekta na nebu bez ikakve opstrukcije. Upravo je to rješenje, mogućnosti pozicioniranja i opažanja teleskopa bez opstrukcije, uz jednostavnost i cijenu izrade, ono što se dosad u svijetu nije primijenilo u kategoriji robotičkih teleskopa do 0.3 m.

CubeDome - nacrt
Zajedničkom projektu Industrijsko obrtničke škole Pula i Astronomske udruge Vidulini prethodio je inicijalni sastanak i dogovor o suradnji ravnatelja škole Petra Gavrića i voditelja udruge Marina Tumpića tijekom veljače ove godine. Ravnatelj je u ovaj projekt ušao vidjevši u njemu potencijal stvaranja nečeg novog i izazovnog, nadasve imajući u vidu kako će na realnom projektu od početka do kraja raditi učenici škole stječući konkretna, primjenjiva znanja i vještine uz odgovornost za realizaciju "realne, opipljive" konstrukcije koja se tijekom mjeseci materijalizirala u praktikumu škole.

CubeDome - nacrt
Dragan Basara, nastavnik praktične nastave, preuzeo je na sebe zahtjevan posao dorade i definiranja tehničkih detalja CubeDome nakon čega su učenici Ia i Ib (automehaničari, odnosno autoelektričari) pod njegovim mentorstvom i pomoći prionuli izradi. Petnaestak mladih ljudi s oduševljenjem je tjednima radilo na CubeDome, paralelno radeći i na umanjenoj verziji koja će u suradnji sa Zajednicom tehničke kulture Istarske županije (Željko Košara) te Savezom inovatora Istarske Županije (Đani i Leo Pincan) biti prikazana na nekima od predstojećih sajmova i izložbi inovacija i tehničkih unaprjeđenja. Pomoć u nabavci materijala nesebično je pružila tvrtka MICK d.o.o. iz Poduzetničke zone Galižana (Dario Rajko), te Bauhaus, poslovnica Pula dok je Pulski RegionalExpress generalni medijski pokrovitelj projekta.

Učenici su precizno izrađivali svaki dio...
Mladu učeničku ekipu sačinjavale su učenice i učenici Ia i Ib razreda u slijedećem sastavu;
Automehaničari: Grah Mateo, Horvat Tomislav, Kersan Endi, Knežević Kristijan, Lukin Marko, Moscarda Steffani, Rekić Smajo i Kovačević Daniela.
Autoelektričari: Brgić Saimon, Čulafić Daniel, Dusman Noel, Knežević Nikola, Pilat Saša, Rašović Andrej, Travalja Korado i Esati Denis.

Video prilog o CubeDome

Krajem svibnja CubeDome će biti transportirana iz Pule u Viduline na svoju permanentnu lokaciju pri Vidulini Observatory. Slijedi njezino postavljanje i testiranje zajedno s pripadajućom astronomskom, optičko-elektroničkom i drugom opremom te probni rad cijelog kompleksa na istraživačkim projektima traženja novih i supernovih te neotkrivenih promjenjivih zvijezda i planeta oko drugih zvijezda. Taj posao će uz mentorstvo Gregora Srdoča (Vidulini Observatory) raditi studenti i astronomi suradnici i članovi Vidulini Observatory u ljeto ove godine.

Zadovoljstvo suradnjom te pozitivna reakcija učenika na projekte ovakvog i sličnog tipa već je donijela dogovore za buduće zajedničke poduhvate.