Roboti otkazali poslušnost

Vidulini Observatory do naredne godine bez dva robot teleskopa, koji su sudjelovali i u međunarodnim projektima istraživanja raznih nebeskih objekata i pojava.

Teleskopi u cubedome AU Vidulini. © Ljubaznošću: AU Vidulini

Dva robot teleskopa Vidulini Observatory uslijed kvarova njihovih montaža (sustava za pozicioniranje i praćenje nebeskih objekata) koje nije bilo moguće interno popraviti, upućeni su u susjednu Sloveniju na servis. Riječ je o robotičkim teleskopima VSX i EXO kojima je u posljednjih desetak godina izvršeno otkrivanje i istraživanje na tisuće promjenjivih zvijezda, stotine ekstrasolarnih planeta i dubinsko mapiranje sjevernog neba, 40° oko sjevernog nebeskog pola.

Teleskopi se moraju održavati. © Ljubaznošću: AU Vidulini
Oba ova teleskopa sudjelovala su i u međunarodnim projektima istraživanja raznih nebeskih objekata i pojava. Nakon desetak godina rada i intenzivnog korištenja došlo je do otkaza njihovih elektromehaničkih sustava. Planirana istraživanja tijekom ove jeseni i zime odgođena su za isto razdoblje 2017./2018. U Vidulinima očekuju kako će nabava novih sklopova, servisiranje i testiranje biti završeno prije proljeća naredne godine. Nakon povratka i implementacije teleskopa na lokacije Saršoni i Vidulini biti će potrebno još jedno kraće vrijeme kako bi se doveli u puno operativno stanje te započelo s ljetnim programima istraživanja.

Servisi opreme su neizbježni ako želimo da sve radi dugo i kvalitetno. © Ljubaznošću: AU Vidulini
Prisilna pauza u istraživanjima iskoristiti će se i zamjenu dijela zastarjele informatičke opreme novijom te osmišljavanje novih programa rada. Moguće je da tijekom narednog ljeta, Vidulini Observatory s jednim robot teleskopom krene u potragu za optičkim signalima vanzemaljskih civilizacije-program OSETI. Za potrebe hitnih istraživanja, u ovom trenutku Vidulinima je na raspolaganju samo jedan manji robotički teleskop s američkom montažom, ruskom optikom i japanskom kamerom, smješten u CubeDome 054 izrađenom pri Industrijsko-obrtničkoj školi Pula.