Vodimo Vas na besplatnu 3D predstavu

Ne, ne morate odgovarati na čudna pitanja niti klikati na razne sličice, proizvode ili linkove, ne morate nazivati telefonom niti slati e-mailove ili SMS-ove, čak ni "lajkati".

Komet Lovejoy (C/2014 Q2), snimljen iz zvjezdarnice Apollo. © Ljubaznošću: Danijel Reponj

Trebate samo poželjeti, a mi vas vodimo na besplatnu 3D predstavu u tri čina koju možete čak i bez ikakvih tehničkih pomagala pogledati od kuće, stana, parka, livade... Bilo bi poželjno da s vašeg mjesta gledanja imate neometan pogled prema horizontu te da se ne nalazite u svjetlosno zagađenom području. Ako baš želite, možete se poslužiti fotoaparatom ili dalekozorom. Zvjezdana predstava vas očekuje, nadajmo se dobrim vremenskim prilikama, ili bar "prozoru u oblacima"!

Fotografija Venere i Merkura od 04.01.2015. Marino Tumpić, Vidulini Observatory
Prvi čin predstave odvija se nedugo nakon zalaska Sunca. Nad jugozapadnim horizontom započinje sjajiti planet Venera. Kako nebo tamni ispod nje i malo "u desno", zasad još pomalo sramežljivo, pojavljuje se i planet Merkur. Pričekate li još pokoju minutu, znatno iznad njih prema jugu prva zvijezda na koju naiđete je zapravo planet Mars. Tu je negdje i Uran, no za njegovo opažanje već treba dalekozor ili barem jako precizna zvjezdana karta.

Izgled neba početkom siječnja. © Ljubaznošću: Greg Smye-Rumsby, Astronomy Now
Drugi čin predstave započinje na jugoistoku. Markantno zviježđe Orion podiže se iznad horizonta. Nebo sada već poprilično tamni. Zapadno od Oriona na našem se nebu sada i golim okom (pogledajte ilustraciju u prilogu) nazire komet Lovejoy (C/2014 Q2).

Vidljivost kometa Lovejoy na dan 07.01.2015. godine. © Ljubaznošću: Astronomy Now (Ade Ashford)

Vidljivost kometa Lovejoy na dan 08.01.2015. godine. © Ljubaznošću: Astronomy Now (Ade Ashford)
Zapaziti ćete ga kao sićušnu, nejasnu zvjezdicu (za razliku od svih ostalih "oštrih i jasnih" zvijezda). Upotrijebite li dalekozor pred vašim očima ukazati će se sjajna difuzna koma (atmosfera oko jezgra kometa) ovog nebeskog tijela. Ne možete pogriješiti, kad ju ugledate znati ćete da je to - "To".

Komet Lovejoy (C/2014 Q2) snimljen 06.01.2015. godine teleskopom SkyWatcher Maksutov 127/1500 mm zvjezdarnice Apollo.