Mars noćas najbliže Zemlji!?

Sunce, Zemlja i Mars danas su u ravnini. Ako ste propustili sinoćnji  prizor na noćnome nebu, danas slijedi repriza uz manje izmjene. A ne zaboravimo, tu je i Jupiter.

Mjesec u društvu planeta.

Večeras, 22. svibnja, "crveni planet" nalazi se u opoziciji, planetarnoj konfiguraciji kada se Sunce, Zemlja i Mars nađu u ravnini, odnosno kada su Sunce i Mars na suprotnim stranama (opozicija) od Zemlje. Matematički gledano, u takvoj situaciji zamišljena linija koji bi povukli od Sunca, preko Zemlje do Marsa bila bi pravac (ravna linija). Samo planeti koji se nalaze dalje od Zemlje mogu biti u takvoj planetarnoj konfiguraciji. Školskim rječnikom kažemo da su tada Zemlja i Mars najbliže jedno drugome.

Mars kakvim ga je snimio Hubbleov svemirski teleskop. © Ljubaznošću: NASA
Tijekom današnjeg dana od Marsa nas dijeli 76.145.315 kilometara. Ipak, zbog ekscentričnosti Zemljine, a posebice Marsove putanje, za ove opozicije dva planeta neće danas biti najbliži jedan drugome već će se to dogoditi 30. svibnja kada će rastojanje biti manje od navedenog za 897.586 kilometara te će iznositi 75.247.728 kilometara. Zbog zakonitosti nebeske mehanike Zemlja i Mars u opoziciju dolaze svakih 26 mjeseci. Ovisno gdje se na putanji oko Sunca ovi "opozicijski trenuci" dogode rastojanje između planeta može varirati od 54 pa sve do 103 milijuna kilometara!

Pogled na južno nebo, noćas u ponoć.
Trajanje opozicijskog ciklusa za vrijeme kojeg se Mars nalazi najbliže odnosno najdalje u toj planetarnoj konfiguraciji sa Zemljom iznosi nešto više od 15 godina. Velikom opozicijom nazivamo situaciju u kojoj se Zemlja nalazi najdalje od Sunca (afel), a Mars najbliže Suncu (perihel).

Mars večeras izlazi u 20:32 sati nad jugoistočnim horizontom. Karakterističnog je crvenkastoga sjaja, a sjaj mu je -1.7m (magnitude), poput veoma sjajne zvijezde. Nešto kasnije, u 21:01 sati izlazi skoro pun Mjesec, dvadesetak minuta kasnije (u 21:20 sati) izlazi i Saturn. Ova tri markantna objekta biti će cijelu noć vidljivi na nebu i lagani su ciljevi za vizualno opažanje i fotografiranje. Najbolje vrijeme za to nastupa oko 22:00 pa nadalje.

Pogled na jugozapadni dio neba, večeras oko ponoći.
Uz priloženu ilustraciju svatko ih može bez problema identificirati na nebu i uživati u prizoru. Skrenete li pogled prema zapadu, visoko na nebu očekuje vas još jedan sjajni planet - plinoviti div Jupiter koji sjaji poput zvijezde -2.0m. Ima li išta bolje od pogleda na tri planeta i Mjesec u punom sjaju, prije spavanja ili za vrijeme večernje šetnje?! Možda samo da sve to podijelite s voljenom osobom. Uživajte!

Večeras pun Mjesec