Rosseta, europski lovac na komet

Nedjelja, 05. veljače 2006. u 07:03 sati

Kourou - Gvajana / Europska svemirska agencija (ESA) je 02. ožujka 2004. godine u 04:17 sati po lokalnom vremenu, uspješno lansirala svemirsku sondu Rosseta na putovanje koje će trajati deset godina. Riječ je o svemirskoj misiji vrijednoj milijardu eura, kojoj je zadatak spustiti prvu letjelicu na jedan komet. Radi se o kometu 67P/Churyumov-Gerasimenko. Rosseta je lansirana europskom raketom nosačem Ariane-5G, teška je tri tone, a lansirana je iz Kouroua u Gvajani. Nakon sata i petnaest minuta leta od lansiranja, i nakon što je obišla Zemlju jedan i pol puta, na visini od oko 1300 kilometara, raketa se oprostila od sonde Rosseta koja je pojurila na svoje desetogodišnje putovanje.

Susret sa dalekim kometom bi se trebao dogoditi u kolovozu 2014. godine. Nakon što mu se približi na udaljenost od oko 500 milijuna kilometara, Rosseta će ući u stazu oko kometa odakle će započeti istraživanje njegove jezgre i omotača. To je i glavna faza misije. Najzanimljiviji dio istraživanja će se dogoditi u studenome 2014. godine kada će sa sonde biti poslan robot Philae sa zadatkom da se spusti na sami komet. To će biti jedinstveni način spuštanja, do sada nigdje proveden u praksi. Naime, kako komet ima izuzetno slabu gravitaciju, ne može se jednostavno spustiti na njegovu površinu kao na recimo, površinu Mjeseca. I najmanji udarac u kometsku jezgru može izazvati odbijanje robota od kometa. Stoga će se u ovome slučaju primijeniti posebna tehnika "harpuna i kuke" kako bi se robot mogao jednostavno usidriti na površinu kometa. Nakon uspješnog "hvatanja" za komet, robot Philae će poslati podatke o vrsti i sastavu kometske jezgre.

Ova je misija značajna po tome što će ljudska vrsta po prvi puta doći do tvari koja je takva bila i u trenutku nastanka svemira, našega planeta i života, znači tvari koja je bila netaknuta i zamrznuta prije četiri i pol milijarde godina! Temperatura kometa do kojega će Rosseta letjeti je niža od minus 150 stupnjeva celziusa. Ako sve prođe u redu, misija bi trebala trajati do prosinca 2015. godine i u tom vremenu trebali bismo primiti mnoštvo korisnih podataka i informacija koje će nam razjasniti mnoge nepoznanice o postanku Sunčeva sustava, planeta i na koncu, života na Zemlji. Simbolično je i ime koje letjelica nosi - Rosseta, ime kamena iz Rossete koji je znanstvenicima arheolozima omogućio odgonetavanje egipatskog starog pisma - hijeroglifa.

Više o tome možete pronaći ovdje:

NAJAVE I VIJESTI - ESA Portal - ESA’s Rosetta mission: A status report
O MISIJI - ESA Portal - Rosetta – a new target to solve planetary mysteries

Slika lijevo gore prikazuje umjetnički prikaz susreta letjelice Rosseta s kometom, a desna slika prikazuje robot Philae.