Tranzit Merkura 2016. između oblaka i kiše

Crna točka proputovala Sunčevim diskom. Glavni ovogodišnji događaj za astronome diljem svijeta bio je tranzit Merkura.

Osim golim okom, Sunce možemo promatrati i instrumentima

Poprilično rijedak nebeski događaj pratili su astronomi diljem planeta pa tako i kod nas. Nestabilna atmosfera držala nas je u neizvjesnosti danima. Trajanje tranzita od preko sedam sati (početak nešto iza 13h po našem vremenu, a kraj nakon zalaska Sunca) ipak je davao nadu da će se bar nakratko u teleskopima ukazati sićušna, tamna, oštra točkica na Sunčevom disku. Tako je i bilo. Bezmalo su svi astronomi u našim krajevima imali razdoblja kiše, oblaka i vedrine. Donosimo kolaž fotografiju sa nekoliko pojedinačnih, ukomponiranih fotografija koje zorno prikazuju put Merkura po Sunčevom disku te vremenske prilike na kod nas.

Merkurov tranzit u slikama. © Ljubaznošću: Marino Tumpić
Što se to zapravo dogodilo?

Tijekom svog puta oko Sunca, Merkur se svakih par mjeseci nalazi između Zemlje i Sunca. Ipak do "pomračenja" Sunca Merkurom dolazi samo kada se ova tri nebeska tijela nađu u ravnini. U jednom stoljeću to se događa 13 do 14 puta i to u svibnju odnosno studenom. Od toga moramo računati da nije svaki tranzit vidljiv s jedne te iste lokacije, a ni vremenske prilike nam nisu uvijek naklonjene. Realno gledano, sa pojedine lokacije na planetu tranzit Merkura moguće je opažati tek par puta u stoljeću. Prethodni tranzit Merkura bio je tako 2006. godine, a naredni će biti 2019. godine no u znatno nepovoljnijim okolnostima za područje Europe nego aktualni. Ništa bolja situacija neće biti niti pomalo daleke 2032. godine!

Vidljivost Merkurova tranzita sa Zemlje. © Ljubaznošću: Xavier M. Jubier
Sićušna crna "točkica" koja se polako, pravocrtno, pomiče na svijetlom Sunčevom disku možda na prvi pogled ne djeluje spektakularno, no znamo li da je ta "crna točkica" cijeli jedan svijet za sebe, zasigurno nas treba potaknuti na razmišljanje o našoj poziciji i ulozi u svemiru. Čak su i neke nevelike (za Sunce nevelike!) pjege vidljive na fotografijama tranzita veće od Merkura. Razumijevanje događanja kojima svjedočimo u svemiru čini nas inteligentnim bićima, nažalost na višem tehnološkom nego društveno-socijalnom stupnju razvijenosti. Merkur ćemo za manje od mjesec dana imati priliku vidjeti rano ujutro nad istočnim horizontom kao sjajnu svijetlu točkicu na nebu.