Veličanstveni pogled na Zemlju s Marsa!

Utorak, 07. veljače 2006. u 18:03 sati

Znate li kako bi izgledala Zemlja da ju kojom prilikom možete promatrati, recimo s Marsa? Niste razmišljali o tome? Možda će si netko reći da je to ionako nemoguće jer čovjek još uvijek nije stigao na Mars. No, to je samo djelomično točno. Iako na Marsu nema ljudi, mi ipak imamo svoje predstavnike gore, i ne samo tamo nego još i dalje. Oni su naše oči, naši geolozi koji raznim alatima grebu, snimaju, buše i mjere okolinu oko sebe pa zahvaljujući njima možemo odgovoriti potvrdno na pitanje s početka teksta. Eto, dali smo si truda i za vas odabrali ono najzanimljivije iz više no bogate riznice fotografija koje su do danas napravile različite svemirske letjelice, sonde i roboti, poslani da za nas istražuju tajne svemira.

Ovako je Mars Global Surveyor vidio Zemlju (lijevo) i Jupiter (desno) s udaljenosti od 138 milijuna
kilometara od Zemlje. Donji snimak je naglašen kako bi se vidjeli Zemljin i Jupiterovi sateliti.

Vjerojatno najzanimljiviji snimak našeg planeta napravila je 8. svibnja 2003. godine svemirska letjelica Mars Global Surveyor, a kojega je 23. svibnja 2003. godine objavila NASA. U trenutku snimanja, naš planet je od Marsa bio udaljen 138 milijuna kilometara. Na prvoj fotografiji našega planeta, Zemlja se s Marsa vidi kao malena plava točka, a da fotografija bude još atraktivnija, u blizini Zemlje vidi se i njezin prirodni satelit – Mjesec!

Nakon obrade, fotografija je prikazala detalje za pamćenje,
detalje na Zemlji (dolje lijevo) i Mjesecu (gore desno)

Snimak je tako dobar da se na Zemlji mogu razaznati i obrisi sjeverne i južne Amerike

MSSS - Malin Space Science Systems, kompanija iz San Diega, izradila je kameru Mars Orbiter Camera (MOC) koja se nalazi na letjelici, i posebnom metodom obradila fotografiju, tako je dobro obavila svoj posao da se na fotografiji mogu raspoznati oblaci iznad središnjeg i istočnog dijela SAD-a, sjevernog dijela Južne Amerike te dijelovi Srednje Amerike i Meksičkog zaljeva. "Ova snimka daje nam novu perspektivu… kojom možemo vidjeti svoj vlastiti planet kao jedan od mnogih", rekao je Michael Malin, predstavnik kompanije MSSS.

Planet Jupiter sa satelitima, s lijeva na desno - Kalisto, Ganimed, Jupiter i Europa

Osim fotografije Zemlje, Mars Global Surveyor je uspio snimiti i najveći planet Sunčevog sustava - Jupiter, sa tri njegova prirodna satelita (mjeseca) - Europa, Ganymede i Callisto. Ranije se također pokušalo snimiti Zemlju s Marsa i to 1997. godine, pomoću NASA-ine letjelice u projektu "Pathfinder", no zbog gustih oblaka koji su zaklanjali nebo iznad područja na kojemu se letjelica nalazila, to nije uspjelo.

Mars Orbiter Camera (MOC) koja je napravila nezaboravne snimke

Spomenut ćemo i to da su fotografije Zemlje iz svemira, među najljepšim snimkama NASA-inih misija. Apollo 8, 1964. godine, kružio je s ljudskom posadom oko Mjeseca i to je bila prva takva misija kojoj je to uspjelo. Tada su astronauti snimili, sada već legendarnu fotografiju na kojoj se vidi planet Zemlja kako izlazi iznad Mjeseca.

Izlazak Zemlje iznad Mjeseca kako je to snimila posada Apolla 8

NASA-ina letjelica bez posade Voyager 1, 1990. godine je došla na same rubove Sunčevog sustava, nakon čega se na nagovor, sada već pokojnog ali slavnog astronoma Carla Sagana, okrenula kako bi posljednji puta snimila Zemlju. Fotografija je snimljena s udaljenosti od 6,4 milijardi kilometara, i to je fotografija s najveće udaljenosti s koje je planet Zemlja ikada snimljen, a po svemu sudeći, tako skoro neće biti nadmašena. Tada je napravljen portret Sunčevog sustava.

Portret Sunčevog sustava, mozaik fotografija sa udaljenosti od 6,4 milijardi kilometara,
kako ih je vidio Voyager 1. To su fotografije snimljene sa najveće udaljenosti
do koje je tada ijedna letjelica došla

Američki robot Spirit, koji se na planetu Mars nalazi već duže vrijeme, također je uspio snimiti svoj matični planet - Zemlju. Tako smo po prvi puta u prilici vidjeti kako se Zemlja vidi izravno s Marsove površine, odnosno onako, kako bi je vidjeli da se kojim slučajem zateknemo na Marsu. Zahvaljujući Spiritu, imate priliku vidjeti tu povijesnu fotografiju.

Evo odgovora na pitanje s početka teksta. Mislim da ne treba više ništa reći, slika govori dovoljno!

Eto, zahvaljujući tehnologiji kojom raspolažemo, imate jedinstvenu priliku vidjeti ono što nitko prije nas nije mogao. Možemo se osjećati počašćenima što živimo u vremenu koje nam omogućava razvoj tehnologije i civilizacije. No ipak, moramo priznati, glavni "krivac" za sve to je – čovjek.

Želite li saznati više o svemu tome, posjetite stranice:
MSSS - Malin Space Science Systems
Portrait of the Solar System
NASA

Foto: NASA/JPL/Malin Space Science Systems

Nadopuna - 28.09.2006. u 14:10

Svemirska letjelica Cassini je 15. rujna 2006. godine snimila Zemlju s udaljenosti od milijardu i pol kilometara, dok je istraživala Saturnov sustav. Kako je to izgledalo možete pogledati u članku POGLED NA ZEMLJU IZ SATURNOVA SUSTAVA.