Asteroid udario u Mjesec

U našem nebeskom okružju stalno proljeću manje ili veće nebeske stijene. Zemljina atmsfera "apsorbira" većinu udara obzirom da manji objekti u cijelosti izgore pri ulasku u atmosferu.

Jedan od dva NASA-ina opservatorija za promatranje udara asteroida u Mjesec u Chickamauga, Georgia. © Ljubaznošću: NASA

No, udare trpi i naš prirodni satelit, a što je vidljivo po mnogobrojnim kraterima, svojevrsnim svjedocima prošlosti. Nedavno (17. ožujka 2013. godine) su kamere iz NASA-ina programa opažanja udara asteroida u Mjesec zabilježile najsjajniji bljesak na Mjesecu uzrokovan udarom asteroida, a prema izračunima ekvivalent energije udara bio je reda veličine pet tona TNT.

Udar asteroida u Mjesec. © Ljubaznošću: NASA
Izračunato je kako je ovaj udar načinio novi krater na Mjesecu promjera preko 20 m. Kada se NASA-ina letjelica LRO nađe na povoljnoj putanji krater će lako biti identificiran uspoređujući prijašnje i nove snimke. Bill Cooke iz NASA kaže kako je udar bio sjajan poput zvijezde četvrte magnitude i da je mogao biti uočen čak i golim okom.

NASA-in teleskop 14” Schmidt-Cassegrain s reduktorom fokusa i astrokamerom u
opservatoriju ALaMO (Automated Lunar and Meteor Observatory) za otkrivanje
udara na Mjesecu. © Ljubaznošću: NASA
Smatra se kako nije riječ o nasumičnom, izoliranom slučaju već o prolasku skupine manjih asteroida u našoj neposrednoj blizini, obzirom da su "all sky" kamere iznad SAD te iste noći zabilježile nekoliko sjajnih meteora koji se proračunski dovode u vezu s događajem na Mjesecu.

NASA-in video koji objašnjava udare u Mjesec

Od početka programa praćenja udara asteroida u Mjesec (2005.) zabilježeno je preko 300 situacija, a događaj od 17. ožujka najmarkantniji je od njih. Izučavanje udara u Mjesec i "kartografiranje Mjesečevog meteorskog kalendara" te mehanike i dinamike udara u Mjesečevo tlo od iznimne su važnosti za planiranje ljudskih misija i naseobina na Mjesecu. Skinite i pogledajte zanimljivi filmić udara u Mjesec koji su snimile kamere NASA-inih teleskopa za detekciju udara asteroida u Mjesec.