Helene, svijet koji morate vidjeti

Petak, 24. lipnja 2011. u 08:26 sati

Nitko od danas živih ljudi na Zemlji neće imati prigodu svojim očima vidjeti nevelik svijet koji se eonima vrti oko Saturna - njegov mali prirodni satelit Helene. No, naši robotički izaslanici u međuplanetarnom prostoru omogućavaju nam mnogobrojna istraživanja, znanstvene podatke i fotografije s lica mjesta. Cassini, NASA-ina letjelica lansirana 1997. godine dospjela je u Saturnovu orbitu 2004. godine i otada neumorno istražuje veliku obitelj ovog planeta. Ovog vikenda Cassini je preletio na nepunih 7.000 km iznad površine Saturnovog prirodnog satelita Helene. Bio je to tek drugi prelet pokraj ovog zanimljivog, zagonetnog i prelijepog nebeskog tijela.

Fantastičan pogled s Cassinija na Helene. ©Image Credit: NASA

Obrisi Helene prilikom dolaska Cassinija u poziciju za snimanje. ©Image Credit: NASA

3D pogled na Helene. ©Image Credit: NASA

Osim znanstvenih istraživanja i izrade topografske karte, fotografije koje je letjelica odaslala na Zemlju, pokazuju kako je svako nebesko tijelo zaista posebno, iako je većina objekata u Sunčevom sustavu nastala otprilike istovremeno. Po brazdama, udubljenjima, kraterima i glatkim površinama vidi se kako je Helene imao poprilično burnu povijest. Helene kruži oko Saturna na prosječnoj udaljenosti od 377.400 km s veoma malim ekscentricitetom orbite.

Zvjezdarnica s koje je otkriven Saturnov mjesec Helene. ©Foto: Pascal Petit

Prekrasan pogled sa zvjezdarnice Pic du Midi na noćno nebo i zimski krajolik. ©Credit & Copyright: Alain Sallez

Njegove su dimenzije 36 x 32 x 30 km. Orbita je pozicionirana 60° iza znatno većeg Saturnovog satelita Dione, odnosno isto toliko "ispred" Polydeucesa koji mjeri tek 5 km u promjeru. Astronomi kažu kako je Helene, mjesec-trojanac gore navedenima. Otkriven je tek 1980. godine od strane Pierre Laquesa i Jean Lecacheuxa s zvjezdarnice Pic du Midi u Francuskoj. Saturn je pak svake noći lako uočljiv na našem zvjezdanom nebu i praviti će nam društvo tijekom cijelog ovog ljeta.