Beta Pictoris b - tamo gdje dan traje osam sati

Po prvi puta u povijesti istraživanja planeta oko drugih zvijezda, astronomi su uspjeli dokazati trajanje dana (pune rotacije oko vlastite osi) na jednom od njih.

Umjetnički prikaz Beta Pictoris b

Dan na exoplanetu Beta Pictoris b traje osam sati. Ekipe astronoma sa Leiden University (Njemačka) i Institute for Space Research (Nizozemska) došle su do ovog saznanja koristeći aparaturu CRIRES na teleskopima VLT Europskog južnog opservatorija (ESO). Ova su istraživanja (ali i njihov "tehnološki postupak") iznimno važna za razumijevanje fizikalnih parametara planetarnih sustava. Razvojem tehnika istraživanja, koje će se u konačnici odraziti i na potragu za životom u svemiru, astronomima će pružiti pregršt novih podataka o beskraju čiji smo i sami neodvojiv djelić.

Snimak sustava Beta Pictoris. © Ljubaznošću: ESO
Sam exoplanet Beta Pictoris b orbitira oko golim okom vidljive zvijezde Beta Pictoris u istoimenom zviježđu koje se nalazi na južnom nebu. Od nas je udaljen 63 svjetlosne godine, otkriven je prije šest godina, a jedan je od rijetkih exoplaneta čije je postojanje potvrđeno i direktnom snimkom. Radijalna brzina na ekvatoru ovog veoma mladog exoplaneta (nastalog prije tek dvadesetak milijuna godina) šesnaest puta većeg i 3000 puta masivnijeg od Zemlje, mjeri punih 100.000 km/h (usporedbe radi, radijalna brzina na zemaljskom ekvatoru iznosi "samo" 1700 km/h!).

Sustav Beta Pictoris s planetom Beta Pictoris b. © Ljubaznošću: ESO
Astronomi zasad nemaju egzaktan odgovor na pitanje zašto neki exoplaneti rotiraju brže, a neki sporije, no čini se kako i van Sunčeva sustava vlada pravilo da veći planeti rotiraju brže od malih. Želimo li pak biti skroz pragmatični moramo reći kako je trajanje dana na svim tijelima u svemiru potpuno jednako - traje točno onoliko koliko dotičnom nebeskom tijelu treba vremena da načini punu rotaciju oko vlastite osi. Kada pričamo o vremenskom trajanju dana na Beta Pictoris b, koristimo zemaljske, dogovorne mjerne jedinice.