GALEX, kraj za još jedan svemirski teleskop

NASA-in svemirski teleskop GALEX (Galaxy Evolution Explorer) nakon deset godina rada primio je sa Zemlje naredbu kojom prestaje njegov rad.

Umjetnički prikaz GALEX-a u svemiru. © Ljubaznošću: NASA

Zbilo se tu u petak 28. lipnja 2013. godine. Letjelica mase 300 kg koja je sa svojim 500 mm teleskopom u ultraljubičastom području elektromagnetskog spektra istraživala stotine milijuna galaktika udaljenih i do deset milijardi svjetlosnih godina od Zemlje, obavila je nevjerojatan posao, izjavio je Jeff Hayes iz GALEX programa.

GALEX u fazi završnih priprema pred lansiranje. © Ljubaznošću: JPL
GALEX-ova misija je tijekom desetljeća produžavana tri puta, a u zadnjoj godini rada financirana je i iz privatnih izvora. Zacrtani znanstveni programi u cijelosti su ostvareni. Letjelica se sada nalazi u svemiru na kružnoj putanji sedamstotinjak kilometara iznad nas, u ispravnom stanju no neće biti aktivna. Tko zna - možda, bude li potrebe, nanovo kroz neko vrijeme bude ponovo pozvana (nakratko) u aktivnu službu.

Trenutak lansiranja rakete Pegasus ispod aviona. © Ljubaznošću: NASA
Njezina sadašnja putanja omogućava joj da u orbiti ostane narednih šest i pol desetljeća nakon čega će joj se visina leta smanjiti toliko da će zaroniti u niže slojeve atmosfere i izgorjeti prilikom ulaska na visinu ispod stotinjak km iznad Zemlje. GALEX je lansiran 28. travnja 2003. godine pomoću rakete Pegasus lansirane sa NASA-ina zrakoplova L-1011 TriStar (DC-10).