Otkriven najmanji planetarni sustav

Oko Barnardove zvijezde (KOI 961) svemirski teleskop Kepler otkrio je dosad najmanji planetarni sustav uočen u svemiru kojeg čine mala matična zvijezda i tri stjenovita ekstrasolarna planeta.

Umjetnički prikaz planetarnog sustava KOI 961. Image credit: NASA/JPL-Caltech

Planeti su dobili oznake KOI-961.01, KOI 961.02 i KOI 961.03. Svi su manji od Zemlje, a promjer im iznosi redom; 9940 km, 9300 km te 7300 km. Prema riječima Johna Johnsona, istraživača s NASA-ina Exoplanet Science Institute pri California Institute of Technology u Pasadeni, riječ je o planetarnom sustavu koji više nalikuje našem Jupiteru i njegovim najvećim satelitima nego "klasičnim" planetarnim sustavima. Svi se ovi novootkriveni planeti nalaze u veoma vrućim zonama neposredno blizu njihove zvijezde te na njima ne bi bio moguć život kakvog poznajemo na Zemlji.

Umjetnički prikaz planetarnog sustava KOI 961. Image credit: Caltech
Nama je zanimljiva njihova čvrsta građa, pozicije oko matične zvijezde, a s nedavnim i predstojećim otkrićima zapravo tek počinjemo saznavati kakve sve planetarne sustave i gdje možemo očekivati, kaže Johnson. Svemirski teleskop Kepler, kojime su učinjena otkrića, lansiran je početkom 2009. godine i u ovom trenutku veliki je broj njegovih otkrića potvrđen, a još se na listi dokazivanja nalazi preko 1000 ekstrasolarnih planeta - potencijalnih kandidata. Pri dokazivanju postojanja svakog planeta izvan Sunčeva sustava astronomi koriste razne matematičke i fizikalne metode, optoelektroničke uređaje u svemiru i na Zemlji te snažnu računalnu podršku kako bi otkrića bila nepobitna.