Dolazi hladno vrijeme, mijenja se klima!?

Što je to vrijeme, a što klima i kako ih doživljavamo? Svakodnevno se susrećemo s pojmovima vrijeme i klima, no znamo li zaista što je to i kako se manifestiraju?

Rumenilo na zapadu. © Ljubaznošću: Marino Tumpić

Svakodnevno se susrećemo s pojmovima vrijeme i klima. Bezmalo svi na mobilnim telefonima imamo bar jednu "vremensku" aplikaciju, pri tome ne mislimo na kronološko već na ono drugo "vrijeme". A što je zapravo to "drugo vrijeme" u meteorološkom smislu. Možemo reći kako je to skup dinamičkih, promjenjivih čimbenika i pojava iznad određenog područja u kratkom (dan ili nekoliko dana) ili vrlo kratkom (trenutačno ili unutar nekoliko sati) kronološkom vremenskom razdoblju. Većina čimbenika i pojava skoncentrirana je na svega nekoliko stotina pa do par tisuća metara iznad površine.

Dijagram svemirskog vremena. © Ljubaznošću: Alcatel-Lucent / NJIT-Center for Solar-Terrestrial Research
U srednjim i gornjim dijelovima troposfere (od 5.000 m prema nešto više od 10.000 m) pa dalje uvis prema tropopauzi i stratosferi, vrijeme kakvo ga svakodnevno doživljavamo na površini, uvjetno rečeno i ne postoji. Bliže je svemirskim uvjetima nego zemaljskim. Kada koristimo termin klima onda tu podrazumijevamo skup meteoroloških čimbenika i pojava koje u dužem vremenskom razdoblju (mjeseci, godine, desetljeća...) čine prosječno stanje atmosfere iznad Zemlje ili pojedinih makro i mikro lokaliteta. Zahvaljujući ljudskoj zaboravnosti te nerijetkim, pomalo neopreznim, korištenjem termina vrijeme odnosno klima, često dolazi do prave konfuzije ovih pojmova i zabluda. Želimo li biti precizni iste moramo koristiti u jasno istaknutom kontekstu.

Oblaci i plavo nebo samo su dio onoga što vidimo. © Ljubaznošću: Marino Tumpić
Vrijeme se mijenja iz sata u sat, a reći kako je došlo do promjene klime zbog par dana hladnijeg ili toplijeg vremena od pretpostavljenog u nekom razdoblju godine nije ispravno. Klimu možemo promatrati na kronološkoj skali od nekoliko desetaka, nekoliko stotina, nekoliko tisuća godina ili i na dužem razdoblju. Osim zemaljskog vremena i klime pomalo smo stidljivo unazad desetak ili nešto više godina počeli u našu svakodnevicu uvoditi i svemirsko vrijeme odnosno svemirsku klimu. Zasad to tako niti ne percipiramo ali sve više vodimo računa primjerice o UV zračenju, a ono je samo nama najistaknutija manifestacija svemirskog vremena.

I u prošlosti su se ljudi susretali s ćudima vremena. © Ljubaznošću: Marino Tumpić
Tako možemo ustvrditi kako je svemirsko vrijeme skup pojava, uvjeta i situacija u bliskom prostoru oko Zemlje opažano i projicirano u veoma kratkom vremenskom razdoblju. Iznimno dinamični, promjenjivi uvjeti koje uzrokuje Sunce i bliski međuzvjezdani prostor. Shodno tome za svemirsku klimu možemo reći kako se radi o skupu pojava, uvjeta i situacija u bliskom prostoru oko Zemlje opažano i projicirano u dužem vremenskom razdoblju a koji su ponajprije uvjetovani aktivnošću zvijezda u nama bliskom međuzvjezdanom području naše galaktike. Danas znamo kako su zemaljska i svemirska meteorologija povezane, a njihove rezultante naša su svakidašnjica.