Veliki siječanjski komet iz 1910. godine

Prije točno 107. godina, novine koje su tada izlazile, 30. siječnja 1910. godine pisale su o pojavi jednog poznatog kometa.

Komet C/1910 A1 snimljen iz zvjezdarnice Lowell. © Ljubaznošću: Lowell Observatory

Viesti s bliza i daleka. Komet 1910. A.

Dne 24. ovog mjeseca u pola šest sati poslie podne, vidio se je ovdje komet. Poslie šest sati nestalo je kometa. Komet bio je glavom okrenut prema dolje, a rep mu je bio uzdignut prema gore. U prosječnom kutu bila je duljina repa 30 do 35 metara.

Komet, koji je na zvezdarnici u Johann-sburgu, okršten je od astronoma "Komet 1910. A." Komet se je vidio u Pragu u 7 sati na večer, u Trstu pod večer, u Brnu u 6 sati i 30 časaka, u Berlinu u 6 sati, u Rimu, Torinu i Milanu vidio se je između 6 i 7 sati na večer.

Ovaj isti komet vidio se ponovo kod nas dne 28. ovog mjeseca oko 6 sati na večer. Ovaj put bio je mnogo veći, te se vidio u magli. Prema izvještajima astronoma vidjet će se isti komet još dulje vremena, pa su tom zgodom neki nagađali da bi si ovaj komet mogao sraziti sa našom zemljom. Drugi pako astronomi poriču ove vijesti, te nas ovim vjestima tješe.

Tako je pisao Hrvat broj 5., dne 30. siječnja 1910. (Gradski muzej Virovitica - priredila Dubravka Sabolić)

Gospođa Dubravka Sabolić iz Gradskog muzeja Virovitica, poslala nam je jedan članak, koji je prije 107 godina bio objavljen u tadašnjim virovitičkim novinama, koje su se zvale Hrvat, a možete ga sada vidjeti i ovdje. Govori o pojavi, nama poznatom, Velikom siječanjskom kometu C/1910 A1. Članak ponovo objavljujemo, prigodno, točno 107 godina nakon ovog događaja.

Kako je to izgledalo možete pročitati ovdje:

Sky and Telescope - The Great Daylight Comet of 1910
Astro Guyz - Flashback: Remembering the Great Comet of 1910.
Wikipedia - C/1910 A1 (Großer Januarkomet)
Wikipedia - The Great January Comet of 1910

Ovom prilikom se zahvaljujemo gospođi Dubravki Sabolić na suradnji.