Dvostruki skup NGC 869, NGC 884 (Double cluster, ha-Hi, Caldwel 14)

Što je bilo Messieru da ove prekrasne dragulje kojima je optočena Perzejeva kaciga nije uvrstio u svoj katalog? Možda mu je uvijek bio skriven iza nekog stabla?

Dvostruki skup zvijezda NGC 869 i NGC 884. © Ljubaznošću: Saša Nuić

Naziv ove rubrike Slikoplov, kovanica je od dvije riječi - slika i vremeplov. Slika prikazuje prošlost kakva je izgledala kada je svjetlost krenula od objekta koji je prikazan na slici, pa do trenutka kada su fotoni tu sliku donijeli do kamera kojima astronomi snimaju te slike. Putujući kroz prostor, brzinom od 300 000 kilometara u sekundi, svjetlost prevaljuje prostor i ujedno putuje kroz vrijeme, a to se  izražava mjernom jedinicom koja se naziva - svjetlosna godina. Rubriku Slikoplov za vas uređuju astronomi s Astroforuma. Nadamo se da ćete uživati u našim fotografijama i usput naučiti nešto novo.

Što je bilo Messieru da ove prekrasne dragulje kojima je optočena Perzejeva kaciga nije uvrstio u svoj katalog? Možda mu je uvijek bio skriven iza nekog stabla. A, možda je bio jednostavno previše dobro vidljiv. Messieru je primarna okupacija bilo traženje kometa, a velik broj nebeskih objekata ometao ga je u njegovoj potrazi. Te objekte je postavio u svoj katalog. Vjerojatno je za Dvostruki skup smatrao kako je toliko različit od kometa da ga nije niti uvrstio u katalog.

Tisuće zaljubljenika u astronomiju zasigurno ga neće zaboraviti uvrstiti u svoja promatranja. Predstavlja jedan od najljepših vizualnih objekata, s magnitudom 4.4m za NGC 884, a 4.3m za NGC 869, vidljiv je i bez optičkih pomagala. Već kroz dalekozor se nazire njegova raskošnost, koja je gotovo u potpunosti dostupna i teleskopima manjih promjera.

Ova dva svemirska dragulja nalaze se u galaktičkoj ravni, usred Perzejeva kraka. Udaljenost je 6800 odnosno 7600 svjetlosnih godina - dva otvorena skupa su blizu jedan drugog.  Svaki od njih zatvara na nebu kut od 30 minuta - veličine su punog Mjeseca. Naći ćemo ih točno između zviježđa Kasiopeje i Perzeja.

Dvostruki skup "ha" (lijevo) i "hi" (desno).
Usporedimo li i veličinu ovih skupova sa Vlašićima doći ćemo do zapanjujućih podataka. Na istoj udaljenosti poput Vlašića prekrivali bi površinu poput Velikog medvjeda, a nekoliko stotina zvijezda bile bi sjajne poput Vege.

Za Vlašiće (M45) se često kaže kako je to u zvjezdanim razmjerima mladi otvoreni skup. Nastajao je u vrijeme nestanka dinosaura. Što onda tek reći za ove mlade blizance. Istočni skup, NGC 884 poznat i kao "hi" star je 12,5 milijuna godina (neki izvori navode 3,2), dok je zapadni NGC 869 - "ha" star 13 milijuna godina (neki izvori navode i 5,6).
Zbog njihove blizine, slične starosti, a i vrlo sličnih tipova zvijezda od kojih se sastoje smatra se da su nastali u istoj regiji formiranja zvijezda, tj. čak i od istog velikog međuzvjezdanog oblaka.

U oba skupa nalazi se 300 plavo-bijelih super divova. Dio su OB1 asocijacije Perzeja. Interesantno je da je njihov sjaj dosta prigušen. Između nas i Dvostrukog skupa nalazi se oblak plina koji smanjuje sjaj zvijezda za 1,6m, odnosno 4,4 puta. Ovi divovi sjaje i do 60000 puta većim sjajem od našeg Sunca. Kako brzo izgaraju svoje nuklearno gorivo njihov je životni vijek dosta kratak. U roku nekoliko milijuna godina mogu se očekivati prvi praskovi supernova iz ovih skupova.

Nešto manje masivni NGC 884 (2800 sunčevih masa) je na slici lijevo. Narančaste zvijezde pretežno grupirane oko masivnijeg NGC 869 (3600 sunčevih masa) samo naizgled čine dva skupa različitim. One prostorno nisu pripadnici NGC 869. Zamijećen je i plavi pomak oba skupa - približavaju nam se brzinom od oko 21 km/s.

Pojava dvostrukih skupova nije toliko rijetka, ali raskošnost, lakoća uočavanja i ovakva međusobna sličnost izdvaja Dvostruki skup i stavlja ga među najljepše i najpromatranije objekte noćnoga neba.

Podaci o slici:

Objekt: Dvostruki skup NGC 869, NGC 884 (Double cluster, ha-hi, Caldwel 14)
Optički sustav: Imaging Newton TS 150/600, MPCC
Kamera i filtri: Canon 500D modificiran