IC5146 Maglica Čahura

Maglica se nalazi u zviježđu Labuda. Poput svjetla na vrhu prsta ET-ja, ova nebeska čahura nalazi se na vrhu tamnih linija koje formiraju međuzvjezdani oblaci na nekih 3.600 svjetlosnih godina od Zemlje.

IC5146 Maglica Čahura. © Lubaznošću: Saša Nuić

Naziv ove rubrike Slikoplov, kovanica je od dvije riječi - slika i vremeplov. Slika prikazuje prošlost kakva je izgledala kada je svjetlost krenula od objekta koji je prikazan na slici, pa do trenutka kada su fotoni tu sliku donijeli do kamera kojima astronomi snimaju te slike. Putujući kroz prostor, brzinom od 300 000 kilometara u sekundi, svjetlost prevaljuje prostor i ujedno putuje kroz vrijeme, a to se  izražava mjernom jedinicom koja se naziva - svjetlosna godina. Rubriku Slikoplov za vas uređuju astronomi s Astroforuma. Nadamo se da ćete uživati u našim fotografijama i usput naučiti nešto novo.

IC5146 čini otvoreni zvjezdani skup star maksimalno milijun godina, te emisijska maglica koja ga okružuje. Sjaje ukupnom magnitudom 7,2m. Poput svjetla na vrhu prsta ET-ja, ova nebeska čahura nalazi se na vrhu tamnih linija koje formiraju međuzvjezdani oblaci na nekih 3.600 svjetlosnih godina od Zemlje. Maglica se nalazi u zviježđu Labuda, u galaktičkoj ravnini. Na nebu zatvara kut od 12 lučnih minuta, što na ovoj udaljenosti čini širinu od 15 svjetlosnih godina.

Da je prije 150.000 godina čovjek imao teleskop i uperio ga u tom smjeru, svijetla maglica ne bi bila vidljiva. ET-jev prst ne bi svijetlio. Tek prije 100.000 godina, unutar oblaka se formirala masivna zvijezda tipa B. Svojim zvjezdanim vjetrom otpuhala je oblak koji ju je držao zatvorenom unutar tamne čahure. Nakon toga se poput leptira, rodila prekrasna maglica. Vruća zvijezda - preko 35.000 stupnjeva, obasjala je i pobudila ultraljubičastom svjetlošću vodikov plin u okolici. Vodik je na pobudu uzvratio emitiranjem svjetlosti - najviše u h alpha liniji spektra 656 nm.

IC5146 Maglica Čahura, nalazi se u zviježđu Labuda.
Interesantno je da je novostvorena zvijezda bila bliže površini oblaka, koja je okrenuta prema Zemlji. Zvjezdani vjetar stvorio je efekt šampanjca. Deblji zidovi prema ostalim stranama odupirali su se pritisku vjetra, dok je tanki rub prema Zemlji, bio odbačen velikom brzinom. Tako se našem oku rastvorila i pokazala prekrasna unutrašnjost čahure. Osim sjajne vruće zvijezde unutar maglice, detektirano je i više drugih zvijezda koje dijele zajedničko porijeklo, te par Herbig-Haro objekata. Herbig-Haro objekti su nastali kao izbačaji mase sa mladih zvijezda, uzrokovani jakim magnetizmom akrecijskih diskova oko tih zvijezda.

U unutrašnjosti maglice naročito su interesantne zvijezde t-tauri tipa. Te zvijezde još nisu zauzele svoje mjesto u glavnom nizu. Same se nalaze unutar kukuljica plina i prašine, ali sa dovoljno jakim sjajem da krajnji crveni i infracrveni valovi svjetlosti, probiju obruč kukuljice. Kada t-tauri zvijezde očiste svoje kukuljice i zasjaju punim sjajem, ući će u glavni spektralni niz i gledat ćemo u sunca spektralnog tipa G. Gledajući t-tauri zvijezde, gledamo u embrije sunaca poput našeg.

U neposrednoj blizini, zapadno od Čahure, nalazi se refleksijska maglica. Refleksiju je uzrokovala zvijezda Herbig Be tipa sa masom nekoliko puta većom od mase našeg Sunca. Zapadno od maglice Čahura, pruža se više traka tamnih oblaka. Označeni su nazivom B168. Unutar tih oblaka detaljne infracrvene snimke su otkrile zametke novih zvijezda. Maglica Čahura nalazi se 12 stupnjeva od poznate zvijezde Deneb, u smjeru zviježđa Gušterice.

Podaci o slici:

Objekt: Cocoon nebula, IC5146
Optički sustav: Imaging Newton TS 150/600, MPCC
Kamera i filteri: Canon 500D modificiran, CLS CCD filter
Montaža i vođenje: Losmandy GM8, motorno praćenje, vođen kroz Lacerta OAG sa ALCCD5 kamerom koristeći PHD autoguiding software
Metoda snimanja: Primarni fokus
Ekspozicije: 14X15min, ISO 800 , 15X15min dark, flat, flat dark
Software: Nebulosity3, Pixinsight LE, PS-CS5
Lokacija i vrijeme: Petrova Gora 19.10.2012.
Tema na Astroforumu: Cocoon nebula IC5146 Maglica Čahura