Maglica Kalifornija

Maglica Kalifornija nalazi se kao i mi, u Orionovom kraku Mliječnog puta, s tim da je ona više na njegovom vanjskom rubu. Duljina joj se procjenjuje na 100 svjetlosnih godina.

Maglica Kalifornija. © Ljubaznošću: Saša Nuić

Naziv ove rubrike Slikoplov, kovanica je od dvije riječi - slika i vremeplov. Slika prikazuje prošlost kakva je izgledala kada je svjetlost krenula od objekta koji je prikazan na slici, pa do trenutka kada su fotoni tu sliku donijeli do kamera kojima astronomi snimaju te slike. Putujući kroz prostor, brzinom od 300 000 kilometara u sekundi, svjetlost prevaljuje prostor i ujedno putuje kroz vrijeme, a to se  izražava mjernom jedinicom koja se naziva - svjetlosna godina. Rubriku Slikoplov za vas uređuju astronomi s Astroforuma. Nadamo se da ćete uživati u našim fotografijama i usput naučiti nešto novo.

Ako galaksiju gledamo kao zvjezdani grad, onda ovom slikom može se reći da smo zavirili na suprotnu stanu svog kvarta. Maglica Kalifornija nalazi se kao i mi, u Orionovom kraku Mliječnog puta, s tim da je ona više na njegovom vanjskom rubu. Duljina joj se procjenjuje na 100 svjetlosnih godina, a zbog relativne blizine od oko 1000 svjetlosnih godina, na našem nebu zatvara kut od gotovo 2.5 stupnja. Nalazi se u zviježđu Perzeja, nepuni stupanj sjevernije od zvijezde Xi Perzeja (zvijezda je točno izvan ruba na gornjoj polovici slike). Iako ima veliku magnitudu 6m, ona je raspodijeljena na veliku površinu, te tako predstavlja težak objekt za vizualno uočavanje.

Maglica NGC 1499 - Kalifornija
Xi perzeja je vrlo sjajna zvijezda spektralnog tipa O sa masom od 14 sunčevih masa i površinskom temperaturom od 27.600 stupnjeva. Ovako vruća zvijezda osvjetljava ultraljubičastim zračenjem oblak vodika, ionizira ga, te stoga oblak isijava na H alpha i H beta spektralnim linijama koje se nalaze na daljnjem crvenom rubu spektra. Kod tog međudjelovanja između oblaka plina i Xi Perzeja interesantno je što Xi perzeja izgleda nije nastala iz oblaka kojeg osvjetljava.

Pretpostavlja se da je Xi Perzeja zvijezda koja je nastala dalje od ovog oblaka u Perzejevoj OB2 zvjezdanoj skupini (asocijaciji), odakle je gravitacijskim utjecajima (ili čak eksplozijom supernove drugog sunca u svom binarnom sustavu) izbačena prije nekih 400.000 godina. Sukladno toj pretpostavci, ova zvijezda je tek prije 100.000 godina stigla dovoljno daleko od Kalifornija maglice da bi je mogla osvijetliti. U budućnosti Xi Perzeja će proći dalje od ovog oblaka te slijedećih stotinjak tisuća godina treba iskoristiti kako bi što kvalitetnije uživali u ovom krasnom nebeskom prizoru.
Maglicu je 1884 otkrio Edward Emerson Barnard 1884. godine, upravo na vrijeme da uđe u NGC katalog.

Podaci o slici:

Objekt: NGC 1499, maglica Kalifornija
Optički sustav: Newton TS 150/600, MPCC
Kamera i filteri: Canon 500D modificiran
Montaža i vođenje: Losmandy GM8, motorno praćenje, vođen kroz 50/220 tražioc sa ALCCD5 kamerom koristeći PHD autoguiding software
Metoda snimanja: Primarni fokus
Ekspozicije: 9X10min ISO 800, 8X10min dark, flat, flat dark
Software: Nebulosity3, Pixinsight LE, PS-CS2
Lokacija i vrijeme: Ražanj, 15.08.2012.
Tema na Astroforumu: NGC 1499 maglica Kalifornija (California nebula)