Maglica Srce (Heart nebula - IC 1805, IC 1795)

Da, još je tu. To je taj osjećaj. Osjećaj da sam dio Svemira, da mojim žilama teče željezo umrlih zvijezda. Upravo zato ovo svemirsko srce nije samo skup zvijezda, plina i prašine.

Maglica Srce. © Ljubaznošću: Saša Nuić

Naziv ove rubrike Slikoplov, kovanica je od dvije riječi - slika i vremeplov. Slika prikazuje prošlost kakva je izgledala kada je svjetlost krenula od objekta koji je prikazan na slici, pa do trenutka kada su fotoni tu sliku donijeli do kamera kojima astronomi snimaju te slike. Putujući kroz prostor, brzinom od 300 000 kilometara u sekundi, svjetlost prevaljuje prostor i ujedno putuje kroz vrijeme, a to se  izražava mjernom jedinicom koja se naziva - svjetlosna godina. Rubriku Slikoplov za vas uređuju astronomi s Astroforuma. Nadamo se da ćete uživati u našim fotografijama i usput naučiti nešto novo.

Čovjek samo srcem vidi jer bitno je očima nevidljivo.

Vrlo je teško spojiti ove riječi Malog Princa s uobičajenim pogledom jednog astronoma amatera. Ta bitne stvari u svemiru moraju biti vidljive očima, teleskopima, senzorima, podzemnim detektorima...
Kako onda srcem gledati svemir?

Preda mnom stoji upravo obrađena maglica Srce. I sada je gledam zahvaljujući mom teleskopu, senzoru kamere, fotonima koji upadaju u moje oči.
No onda osjetim lagani treperavi grč oko želuca i njegova toplina mi brzo prostruji tijelom. Da, još je tu. To je taj osjećaj. Osjećaj da sam dio Svemira, da mojim žilama teče željezo umrlih zvijezda. Osjećaj da svi zajedno plutamo na zrnu prašine u golemom svremirskom prostranstvu.

Taj me osjećaj tjera da ovo pišem, tjera me da pod zvijezdama satima bez sna stojim na hladnoći, da drugima zaneseno pričam o onom što nas okružuje. Vjerujem da ljudi kroz takav osjećaj mogu shvatiti da smo upućeni jedni na druge i da svijet može biti bolje mjesto.

Upravo zato ovo svemirsko srce nije samo skup zvijezda, plina i prašine.
Ono svojim izgledom šalje poruku da osvijestimo i osjetimo Svemir u sebi.

Maglica Srce (Heart nebula). © Ljubaznošću: Saša Nuić
Maglica Srce nalazi se u zviježđu Kasiopeje (zanimljivo - inače prilično bezosjećajne mitske etiopske kraljice). Točnije, ona se nalazi u Perzejevom spiralnom kraku, nekih 7800 svjetlosnih godina od nas u smjeru suprotnom od središta galaksije.
U velikom broju spiralnih galaksija krakovi su mjesta rađanja velikog broja novih zvijezda. Isto važi i za naš Mliječni put. U Perzejevom spiralnom kraku nalazi se veliki molekularni oblaci čiji površinski dijelovi koji pod utjecajem snažnog zračenja zvijezda bivaju zbijeni i iz njih se rađaju nove zvijezde. Ukoliko su te zvijezde vrlo masivne, tada dobrim dijelom zrače u ultraljubičastom dijelu spektra, što pobuđuje molekularne oblake vodika da svijetle crvenkastom svjetloću.

Takav slučaj je i kod maglice Srce. Skupina mladih vrućih zvijezda (u središtu fotografije), od kojih su neke masom 15-50 puta veće od Sunca, nastala je iz ogromnog molekularnog oblaka prije nekih 1.5 milijuna godina. Svojim snažnim zvjezdanim vjetrom mlade zvijezde su ispuhale rupu veličine 330 x 230 svjetlosnih godina. Čak i s udaljenosti od 7800 svjetlosnih godina ova maglica na nebu zatvara prilično veliki kut od skoro 2.5°- unutar njega bi stalo gotovo 5 širina našeg Mjeseca.

Svijetla emisijska maglica prema desnom rubu slike ima oznaku IC 1795, a poznata je i kao NGC 896. To znači da je to ujedno prvi dio maglice Srce kojeg su vizualno uočili astronomi. Nove zvijezde i dalje nastaju u molekularnom oblaku koji je podloga ove maglice, pa je tu detektirano i značajno stvaranje većeg broja novih zvijezda koje se dogodilo prije svega 100.000 godina.
Zanimljivo je da sa susjednom maglicom Duša (Soul - IC 1848) maglica Srce dijeli isti molekularni oblak. Ali, o Duši nešto više drugi put.

Podaci o slici:

Objekt: maglica Srce (IC 1805, IC 1795)
Optički sustav: Lutonja (Meade 5000 80ED F6 Triplet APO @F5), 0.85 FF/FR
Kamera i filteri: QHY9c @ -25°C
Montaža i vođenje: SW EQ6Pro, motorno praćenje, vođen kroz Lacerta OAG sa ALCCD5 kamerom koristeći PHD autoguiding software
Metoda snimanja: Primarni fokus
Ekspozicije: 10 x 20 min, Gain 17%, Offset 112, dark, flat
Software: Nebulosity3 snimanje, obrada Pixinsight 1.8, PS-CS6
Lokacija i vrijeme: Petrova gora - PGSP 11.09.2015. godine.
Tema na Astroforumu: Maglica Srce (Heart nebula - IC 1805, IC 1795)