Maglica Veo

Prije gotovo 10 000 godina na nebu je zasjala izuzetno sjajna zvijezda. Da li je imala neki utjecaj na ljudsku povijest, ne znamo, ali zasigurno ljudi nisu mogli ne zamijetiti supernovu koja je od Zemlje udaljena 1500 svjetlosnih godina.

Maglica Veil. © Ljubaznošću: Saša Nuić

Naziv ove rubrike Slikoplov, kovanica je od dvije riječi - slika i vremeplov. Slika prikazuje prošlost kakva je izgledala kada je svjetlost krenula od objekta koji je prikazan na slici, pa do trenutka kada su fotoni tu sliku donijeli do kamera kojima astronomi snimaju te slike. Putujući kroz prostor, brzinom od 300 000 kilometara u sekundi, svjetlost prevaljuje prostor i ujedno putuje kroz vrijeme, a to se  izražava mjernom jedinicom koja se naziva - svjetlosna godina. Rubriku Slikoplov za vas uređuju astronomi s Astroforuma. Nadamo se da ćete uživati u našim fotografijama i usput naučiti nešto novo.

Prije gotovo 10 000 godina razvoj poljoprivrednih tehnika došao je do nivoa kada je poljoprivredna proizvodnja mogla prehranjivati i dio stanovništva koji nije obrađivao zemlju. Taj dio se mogao početi baviti i trgovinom, obrtima... Došlo je do razvoja prvih gradova. Negdje u isto vrijeme na nebu je zasjala izuzetno sjajna zvijezda. Da li je imala neki utjecaj na ljudsku povijest, ne znamo, ali zasigurno ljudi nisu mogli ne zamijetiti supernovu koja je od Zemlje udaljena 1500 svjetlosnih godina. Usporedimo li to s poznatom Rakovom maglicom koja je ostatak supernove iz 1054 godine (SN 1054) doći ćemo do interesantnih spoznaja.

Dio Veil nebule - Pickering's triangle i Wich's broom
SN 1054 je svijetlila magnitudom od gotovo -7m. Od nje su bili sjajniji samo Mjesec i Sunce. Vidljiva je bila i tijekom dana, a golim okom se mogla vidjeti i 2 god nakon eksplozije. Zamislite sada 4 puta sjajniju supernovu, jasno vidljivu i po danu, u društvu koje se po prvi puta moglo odvojiti od svakodnevne borbe za preživljavanje. Koliko je ljudi potakla na razmišljanje i preispitivanje o prirodi stvari koje ih okružuju. Možda je neka od tih iskri spoznaja imala utjecaj na razvoj ljudske civilizacije.
Vjerojatno tu civilizacijsku ostavštinu nikada nećemo spoznati, ali zato nam je Svemir podario krasnu ostavštinu pomoću koje barem mislima možemo otputovati u prošlost.

Udarni val supernove još se širi i udara u okolni plin koji se zagrijava i emitira zračenje. Tako će biti još nekih 30-tak tisuća godina kada širenje udarnih valova ne bi trebalo više imati značajan utjecaj na prosječno gibanje čestica u međuzvjezdanom prostoru. Ovaj ostatak supernove poznat je kao Veil (Veo) maglica. Nalazi se pred južnim krilom zviježđa Labud, a na nebu zatvara kut od 3 stupnja - širine 6 mjesečevih promjera. Sačinjavaju je 3 najistaknutija dijela:
- istočni dio (NGC 6992, 6995 i IC1340)
- sjeverni dio (Pickering's triangle, NGC 6979)
- zapadni dio (Witch's broom, NGC 6960)

Na priloženoj slici vidljivi su sjeverni i zapadni dio Veil maglice. Od zvijezda na slici je najistaknutija 52 Cygnus koja je samo vizualno povezana s Veil maglicom - od nas je udaljena 206 svjetlosnih godina. Maglicu je otkrio William Herschel 1784. godine.

Podaci o slici:

Objekt: Dio Veil nebule - Pickering's triangle i Wich's broom
Optički sustav: Newton TS 150/600, MPCC
Kamera i filteri: Canon 450D modificirana, CLS CCD Eos Clip filter
Montaža i vođenje: Losmandy GM8, motorno praćenje, vođen kroz 50/220 tražioc sa ALCCD5 kamerom koristeći PHD autoguiding software
Metoda snimanja: Primarni fokus
Ekspozicije: 8X10min ISO 1600, 26X10min dark, flat, flat dark, bias framovi
Software: DSS, Pixinsight LE, PS-CS2
Lokacija i vrijeme: Ražanj, 25.06.2012.
Tema na astroforumu: Sjever i zapad Veil maglice NGC 6992, NGC 6960

Maglica Mreža
Ukupno komentara: 1
Uključi se u raspravu
Najnoviji komentari
zlatko orbanić
05.09.2012. u 16:02 sati

Jako ljepo i interesantno !